Skumpe
GreenYoda GreenYoda sagde:
En almen update:

Nu har snedkeren været her, og vi har haft en første diskussion om situationen; han virker alligevel indstillet på at udbedre, indtil jeg bliver tilfreds. Han stod ved siden af, da vi hoppede på dækket, og det var tydeligt, at han blev paf over, hvor meget det svigtede. Kæresten sagde til mig, at jeg skulle holde op med at hoppe, så reglarna ikke skulle knækkes :crysmile:.

Så planlagte løsninger som følger:
1) Vægrevnerne fikser jeg selv så godt det går med blød fuge og indsat isolering. Fandt tynde ekspanderende vinduesdrev, som jeg kommer til at indsætte de steder, det går, så får den bløde fuge gøre resten.

2) Revnerne mellem gulv og væg bliver løst gennem en kombination af skum, cellplaststykker og måske lidt flydende spartelmasse for at forhindre musene (tak for forslaget @Myrkebab!) Den væg med værst revner skal vi kunne save panelet af, så det bliver en hel rende at fylde i stedet for at småfjutte i skum. Det her gør jeg nok også selv.

3) Stolpen ved skydedørspartiet skal skiftes ud til en større, det er ikke noget kæmpeindgreb, da den ikke er den bærende konstruktion, men blev sat op bagefter. Han får løse det, helt enkelt. Så at det bliver dobbeltmaling for mig, er en mindre ting.

4) Plankerne skal tages op langs med reglarne, så vi kan komme til at sætte træfødder/plastkiler under/ved siden i overensstemmelse med @norrbottenssnickarens forslag, det virker som den nemmeste løsning at få stabil. Jeg vil insistere på en overdreven dimensionering af både fødder og plastkiler, for nu skal jeg have en danseplads stabil nok til heffaklumper. Han skal måske også sætte korte stykker på, bare fordi jeg er blevet paranoid.

Det er virkelig trist, når tilliden helt forsvinder...nu føles hele projektet som et risikoprojekt, når han har været så tydeligt fundamentalt klodset. Det er meget overraskende, da han åbenbart har klaret +40 år i branchen uden nogen negative omtaler online, desuden var han meget svær at få tid til, da han har bestilte projekter i kø og flere "stamkunder".

Det lyder opmuntrende, at flere af jer ikke virker bekymrede for trallens levetid, så måske bliver åvirkningen ikke så slem, som jeg troede. Vi må se, hvor det lander i sidste ende; en vis monetær reduktion for forlænget projekttid og spildt materiale kan måske være passende. Det vigtigste er, at det bliver korrekt gjort.

Fortsæt meget gerne med at give mig flere tips om fremgangsmåder til afhjælpning, ting jeg bør tænke på eller idéer om passende reduktioner. Jeg har brug for al den hjælp, jeg kan få.
Erfaring er ingen garanti for hverken viden eller kompetence. Der er masser af folk, der går på arbejde og kun tænker på, hvornår de kan gå hjem. Folk der ikke reflekterer og konstant er kritiske mod sig selv. For mig betyder erfaring meget lidt. Det tager kun tre-fire år for en ambitiøs person med talent at lære det, en doven person lærer i løbet af et helt arbejdsliv.

• Synes
  • Elsker
Bästerortarn og 2 andre
  • Laddar…
GreenYoda
J jack23 sagde:
Få en besigtigelsesmand og hold pengene tilbage, så bliver det nemmere at komme nogen vegne.
Jo idéen er kommet op, men i øjeblikket føles det som en unødvendig omkostning, da tømreren ser ud til at være indstillet på at løse dette, så vi bliver tilfredse. Ingen penge er betalt til tømreren endnu, derimod har jeg på egen hånd købt alt materiale.

Så jeg håber på tilstrækkeligt gode råd her for at slippe for at tage en tredjepart ind. :) Vil bare vide, hvad der er korrekt rent byggeteknisk og hvad jeg skal kræve vedrørende foranstaltninger.

GreenYoda
S Styret sagde:
Det går sikkert at regne frem til, at levetiden på brædderne kan blive kortere, men i praksis er forskellen nok minimal.

At du skulle knække et par regler med cc60, som har to cm spillerum, lyder ekstremt usandsynligt.

Selvfølgelig skal I få jeres problemer løst, men jeg tror, at I skal tage det lidt roligt med angsten for fejl i materialerne. Der er risiko for, at man bliver anset for at være lidt skør af håndværkeren, hvis man antager en laboratorieteknisk tilgang til de materialer, de arbejder med hver dag.

Det er det samme med Biltemas plastfødder.
De er jo lavet netop til terrasser. Selvfølgelig er de testet for at holde længe udendørs. Der er desuden ingen UV-påvirkning at tale om under gulvet.
Hvorfor skulle de være dårligere end plastkiler, som også kan forvitre eller blive til museligt?

Det fine ved træhuse og træ generelt er, at hvis det går galt, kan man bare løsne og lave det om.
Desværre er det delvist en erhvervsskade at antage en laboratorieteknisk tilgang vedrørende materialevalg og teknikvalg, det er ligesom sådan, jeg fungerer :crysmile:. Værre bliver det, når jeg ikke har erfaring inden for området og skal sætte mig ind i ting. Den oprindelige plan var jo at overlade overtænkningen til tømreren, så jeg kunne slippe for det, men nu er vi tilbage til, at jeg skal træffe beslutninger, og så skal alle parametre vægtes :rofl:
Anses for at være skør er nok ret jævnt fordelt på begge sider lige nu. Det generer mig ikke stort, hvis han synes, jeg er overambitiøs, når han selv har været så klodset.
Plastkiler er statiske, en skruebar plastfod er dynamisk. Det er ikke kun plastikken i hele ting, der skal holde, men detajledelen med gevind, der har en meget mindre anlægsflade, hvorfor fejlmargenen er højere ;). Så kan den sikkert holde alligevel, jeg har bare dårlig erfaring med Biltema i andre plasthistorier.

GreenYoda
Skumpe Skumpe sagde:
Erfaring er ingen garanti for hverken viden eller kompetence. Der er masser af folk, der går på arbejde og kun tænker på, hvornår de kan gå hjem. Folk, der ikke reflekterer og konstant er kritiske over for sig selv. For mig betyder erfaring meget lidt. Det tager kun tre-fire år for en ambitiøs person med talent at lære, hvad en doven fyr optager i løbet af et helt arbejdsliv.
Sant, problemet når man skal udlicitere arbejde er, at det er umuligt at vide, hvor dygtig personen er på forhånd. Bortset fra referencearbejde, så grundig var jeg ikke, at jeg tog hen og så på tidligere arbejde, men jeg fik kontakt med tømreren via reference, og alt andet talte for, at han var dygtig. Formentlig havde jeg nok ikke haft viden til at vurdere arbejdet på det tidspunkt uanset. Nu ved jeg mere, end jeg vidste for 4 måneder siden :)

Skumpe
Sant, problemet når man skal udlicitere arbejde er, at det er umuligt at vide, hvor dygtig personen er på forhånd. Foruden referencearbejde, så grundig var jeg ikke, at jeg tog ud og så på tidligere arbejde, men jeg fik kontakt med tømreren via reference, og alt andet talte for, at han var dygtig. Sandsynligvis havde jeg ikke haft viden til at vurdere arbejdet på det tidspunkt alligevel. Nu ved jeg mere, end jeg vidste for 4 måneder siden :)
Hvad man kan gøre, er at lave en vurdering af personen. Altså, er dette en tænkende skabning, der er let at resonere med? Forekommer personen ærlig?

GreenYoda
Skumpe Skumpe sagde:
Hvad man kan gøre er at lave en vurdering af personen. Altså, er dette et tænkende væsen, som er let at resonere med? Virker personen ærlig?
Ja, og alt det dér passede på denne snedker i tilbudsfasen... Ærlig, erfaren, god kommunikation, punktlig, tydelig, kontrolbehov/krævende (som for mig er en positiv indikation på, at en person ved, hvad de laver... Jeg stiller også krav i min erhvervsrolle for at kunne garantere et resultat. Det værste jeg ved, er en indsmigrende "absolut, det løser vi"-attitude, det er for mig en tydelig indikation på en, der ikke tænker igennem problemet... så tager jeg hellere en gryntende mand, der mumlende inspicerer forudsætningerne og derefter opstiller mulige løsninger på et problem). Men det hjalp ikke meget denne gang. Bortset fra at det nu, når der er opstået problemer, stadig er god kommunikation, og der er ingen indikationer på, at han ikke tænker tage ansvar for dette, og det er i det mindste en positiv ting.

Tak, det var en løsning jeg ikke havde tænkt på.

Er der nogen der har flere forslag/kommentarer? Jeg har virkelig brug for hjælp, diskussionen med tømreren bliver sandsynligvis indenfor de nærmeste dage, og jeg vil gerne kunne stille de rigtige krav...
Han kan vel fræse en rille mellem tegl i træet med overfræseren og isolere.

Skumpe
Ja, og alt det der passede på denne snedker i tilbudsfasen... Ærlig, erfaren, god kommunikation, punktlig, tydelig, kontrolbehov/kravstilling (som for mig er en positiv indikation på, at en person ved, hvad han/hun har gang i.... jeg stiller også krav i min erhvervsrolle for at kunne garantere et resultat. Det værste jeg ved er indsmigrende "absolut, det løser vi"-attitude, det er for mig en tydelig indikation på nogen, der ikke tænker problemet igennem... så tager jeg hellere en brummende fyr, der mumlende inspicerer forudsætningerne og derefter opstiller mulige løsninger på et problem.) Men det hjalp ikke meget denne gang. Udover, at der nu, når problemer er opstået, stadig er god kommunikation, og at der ikke er nogen indikationer på, at han ikke har tænkt at tage ansvar for dette, og det er da en positiv ting.
I så fald lyder det som om, du har gjort hvad du kan. Nogen anden kunne måske have reageret på noget, der havde afsløret sagen tidligere, men du ser ud til at have gjort, hvad man kan forlange ud fra dine forudsætninger.

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
I dag var snedkeren her og justerede dækket på 3 steder, ifølge metodik på billedet. Nogle prøvehop inden skybruddet kom vidner om et betydeligt mere stabilt dæk. Forhåbentlig et problem mindre.
Trædæk med gule justeringskiler placeret på tværs af brædderne. Grænsende til en grøn hæk.

Nyt problem(?): for nemmere at komme til at trykke ind celleplast skar vi panelen og løftede ved den inderste gulvspånplade. Ser da at konstruktionen understøttes af 3 skruer som har en ordentlig afstand til væggen, typisk 5cm synlig skrue. Skal det være sådan?
Trækket er brutalt ved væggen men en kombination af celleplaststykker og fugeskum håber jeg er tilstrækkelig. Har outsourcet eventuelle fremtidige museproblemer til katten.

• Gulvpanel med frigolit og skruer synlige, vægpaneler delvist fjernet for justering, værktøj ved siden af, viser metode for solidere dæk.
  • Skruv, som synligt stikker ud ca. 5 cm fra en væg, understøtter trækonstruktion sammen med cellplast og folie.
Idag var snedkeren her og justerede dækket på 3 steder, ifølge metodik på billedet. Nogle prøvehop før skybruddet kom vidner om et betydeligt mere stabilt dæk. Forhåbentlig et problem mindre.
[billede]

Nyt problem(?): for at lettere komme til at trykke ind celleplast skar vi panelet og løftede ved den inderste gulvspånplade. Ser så at konstruktionen støttes af 3 skruer som har en ordentlig afstand til væggen, typisk 5cm synlig skrue. Skal det være sådan?
Træk er brutalt ved væggen men en kombination af celleplaststykker og fugeskum håber jeg er nok. Har outsourcet evt. fremtidige museproblemer til katten.
Idag var snedkeren her og justerede dækket på 3 steder, ifølge metodik på billedet. Nogle prøvehop før skybruddet kom vidner om et betydeligt mere stabilt dæk. Forhåbentlig et problem mindre.
[billede]

Nyt problem(?): for at lettere komme til at trykke ind celleplast skar vi panelet og løftede ved den inderste gulvspånplade. Ser så at konstruktionen støttes af 3 skruer som har en ordentlig afstand til væggen, typisk 5cm synlig skrue. Skal det være sådan?
Træk er brutalt ved væggen men en kombination af celleplaststykker og fugeskum håber jeg er nok. Har outsourcet evt. fremtidige museproblemer til katten.
  • Nej, skruen skal ikke hænge i luften. Er det sådan, at der er støtte under bjælken? Kan det være blevet sådan, fordi du har skåret af lågerne? Gulvspånpladerne plejer man altid at lime og skrue. Du burde ikke kunne løsne den. Men måske held i denne situation. I værste fald kommer du til at få gulvknirk, når du går på gulvet. Skal du lægge laminatgulv eller parketgulv eller noget lignende ovenpå?

I dag var snedkeren her og justerede dækket på 3 steder, ifølge metodikken på billedet. Nogle prøvehop inden styrtregnen kom bevidner om et betydeligt mere stabilt dæk. Forhåbentlig et problem mindre.
[billede]

Nyt problem(?): for at lettere kunne komme til at trykke ind cellplast kappede vi panelet og løftede ved det inderste gulvspån stykke. Ser da at konstruktionen støttes af 3 skruer som har en solid afstand til væggen, typisk 5 cm synlig skrue. Skal det være sådan?
Kulden er brutal ved væggen, men en kombination af cellplast stykker og fuge skum håber jeg er nok. Har outsourcet eventuelle fremtidige museproblemer til katten.
  • Men det ser jo lovende ud med tralle dækket. Et problem mindre

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab sagde:
  • Nej, skruen skal ikke hænge i luften. Er det sådan, at der er støtte under bjælken? Kan det have været sådan, fordi du har skåret af lågene? Gulvspånpladerne plejer man altid at lime og skrue. Du burde ikke kunne løsne den. Men måske held i dette tilfælde. I værste fald vil du få gulvknirk, når du går på gulvet. Skal du lægge laminatgulv eller parket eller noget lignende ovenpå?
Ja, der burde være støtte under bjælken, som skruerne sidder i, den burde så vidt jeg husker hvile direkte på betonpladerne...så skruerne er måske mere stabiliserende end bærende? Lågene sad ikke fast på nogen måde i gulvet, de faldt ned i hulrummet, hvor jeg skal sprøjte fugeskum. Så det kan ikke have påvirket. Der skal ligge et specielt udestue-laminatgulv ovenpå, ja.

Ja det burde være støtte under bjælken som skruerne sidder i, den burde så vidt jeg husker hvile direkte på betonpladerne....så skruerne er måske mere stabiliserende end bærende?
Lågene sad ikke fast på nogen måde i gulvet, de faldt ned i hulrummet hvor jeg skal sprøjte skum. Så det kan ikke have påvirket. Der skal ligge et specielt udestue-laminatgulv ovenpå, ja.
  • Måske kan du trykke nogle plastkiler ned ved siden af skruerne, så det spænder imod. Og så ikke spare på skummen. Måtte eller lignende havde nok ikke været godt på gulvspånen, hvis de ikke er limede. Der er risiko for, at de kan bevæge sig lidt, og det havde måske været synligt. Men det hjælper ikke mod evt. knirken. Er gulvet stille nu?

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab sagde:
  • Måske kan du trykke nogle plastkiler ned ved siden af skruerne, så det spænder imod. Og så ikke spare på skummet. Måtte eller lignende havde nok ikke været godt på gulvspån, hvis de ikke er limet. Der er risiko for, at de kan bevæge sig lidt, og det ville måske kunne ses igennem. Men det hjælper ikke mod evt. knirken. Er gulvet stille nu?
På hvilken måde ville kiler hjælpe/have en funktion? Hvordan kan skruerne være problematiske?
Ja, lige nu er gulvet stille og fast, så vidt det ser ud, vi skal kontrolhoppe på det senere, når vi har flyttet tingene, der står der nu... Som tidligere skrevet står udestuen på en egen gulvramme, forhåbentlig med færre/ingen kiler på den måde, som terrassegulvet havde.

GreenYoda
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.