Står over for starten af et drømmeprojekt, og har vel principielt 1000 spørgsmål om diverse. Men et problem, som jeg skal løse først - jeg har fået forskellige svar fra sagkyndige, og ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gå til værks. Mit kommende fritidshus har i dag 4 planke-vægge og et tag, alt er uisoleret, men det skal dog snart fikses! Huset står på et cementblok, direkte på jord. Jeg skal til at lægge massivt trægulv, og har fået råd af nogle om at starte med aldersbestandig plast mod cementen, reglér, isolér og så læg trægulvet. Senere får jeg så rådet om IKKE at plastre mod cementen, men lægge pap og så regle, isolering og trægulv. Cementen er jo jordbundet og dermed fugtig, og nu står jeg helt forvirret! Bange for at indespærre fugten, men samtidig vil jeg jo stoppe den fra at krybe op i trægulvet. Håber at nogen har gode forslag til ræsonnering!!

Har du brug for isoleringen for at "isolere", så ville jeg lægge en platonmåtte, derefter sømme et regelværk sammen med isolering imellem, som jeg så ville lægge det massive trægulv på.
Ingen plast ingen papir, plasten gør det til en fugtbombe og papiret suger fugt og slipper det igennem til det massive gulv.
Ventilerede sokler er en selvfølge i disse situationer, fugtig luft skal kunne vandre igennem pladen ud i ventilationen ud af huset.

Mvh jawen

I vores hus - bygget 84-85 ligger der aldersbestandig plast, så lægter, så massivt trægulv. Det ligger det samme gulv nu som ved bygningen, og det har fungeret meget godt. Tog gulvet op i gangen for at lægge gulvvarme ind, og det var knastørt derunder.

Tak for svar!

Det er altså et cementblok som ligger nedgravet i jorden, og så er huset rejst direkte på denne, ca. 1945.
Jeg er bange for at i og med at det ligger i jordfugt, at det skal krybe op.
Men platon plade lyder fornuftigt! Men tilsyneladende holder det sig også med aldersbestandig plast?
Uf, hvor svært!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.