Så står man der, dagen før huslevering, syllen fastsømt og det regner kraftigt. Ifølge prognoserne regner det resten af dagen og frem til tidlig morgen, når huset leveres. Der er intet i nærheden af syllen, hvor vandet bliver stående (vis af tidligere regnbyger), og vægblokkene er jo indpakket i plastik, så regnen skulle ikke nå isoleringen ifølge leverandøren, hvilket jeg har forstået er det vigtigste. Efter montering sørger vi selvfølgelig for at dække alt så godt som muligt.

Hvor farligt er det egentlig med våd syll ved stommens levering, og kan man oftest klare fugten fra regnvand ved at bruge byggeluftere og affugtere? Man bliver jo bekymret, men vores hus kan umuligt være det første hus, der blev bygget i regn her i landet? :)

Har nogen nogle (gerne beroligende) erfaringer?

Thomas Lundquist
Er væggene beklædt på indersiden?
Antager at det er plade og syllen ikke er imprægneret.

Senest redigeret:
Det er aldrig godt med fugt i indbygget materiale. Kommer syleen til at tørre, når væggene først er monterede? Man plejer at dække syllen ved montage for derefter at fjerne det ved montage af vægge. Hvad har du for leverandør?

Plade på jord med ikke imprægneret syll. Væggene er for det meste beklædt med spånplader, det er åbent nogle steder for rørtrækning.

Der sidder jo regler og plader for syllen næsten overalt, så om den kan tørre ved jeg ikke. Ekeforshus er leverandør.

Bed byggmesteren om at måle fugtindholdet inden montage, fugtige materialer må ikke bygges ind. Jeg kan ikke helt huske, hvilken procentdel der er godkendt, men det ligger omkring 17-18%, hvis jeg ikke husker forkert. Din syll vil blive betragtet som indbygget.

Thomas Lundquist
Syllen holder skyhøj fugtighed nu og bør ned til 12 max 14%. Du må lave nogle stikprøver med en fugtmåler, der har pigge, som du slår ind i syllen om en eller et par uger. Kan lejes.

Hvordan fastgøres vægblokke i syllen?

Jeg har bygget et par løsvirkeshuse på plade, og det tog måneder, før vi kunne lukke væggene. Dette på trods af rettet affugtning af syll.

I værste fald må man save op i spånpladen ca. 30 cm fra gulvet, folde plastikken op og måske endda skære isoleringen ud. Men det er i værste fald og ikke så slemt.

Tak for jeres svar, jeg vender tilbage i morgen, når jeg ved, hvordan alting forløber.

Indersiden styrer vi selv over og kan eventuelt save op og tørre ud, så længe det er nødvendigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.