Hej!

Vi er i gang med at bygge et hus på totalentreprise fra et større byggefirma, trærammekonstruktion med mineraluld som derefter skal pudses (ventileret facade). Den udvendige facadeisolering er på plads og er for det meste, dog ikke helt dækket af vindafskærmning og facadeskiver. I weekenden kom der jo som bekendt en hel del regn sammen med blæst, og jeg formoder, at den åbne isolering på gavlen nærmest taget er blevet våd, og jeg formoder (?) at der så også kan være løbet vand derfra og nedad, dvs. under pladerne, der er sat op mod isoleringen længere nede. Nu undrer jeg mig lidt om dette er noget man burde være bekymret for (= skulle kontakte byggefirmaet om?) Eller er det OK, så længe det får lov at tørre op? Jeg har ikke set, at man har beskyttet nogle af husene, der ligger i området.

Tak fra en lægmand.

Senest redigeret:
Ifølge AB04 (som man ofte anvender ved større bygninger) er entreprenøren ansvarlig for evt. opståede skader af entreprisen. I bør påvise denne fejl, da det kan blive dyrt for entreprenøren i fremtiden ved eventuelle fugtskader.

Se AB 04 Kap. 5 § 8 & 9

Tak for svaret. Spurgte bygherren, som mente, at det ikke burde være et problem, da eventuel fugt i væggen ville trænge igennem vindbeskyttelsespladerne og ud. Altså at det tørrer, selv efter at man har bygget isoleringen ind.

Er I enige?

S
Vixen sagde:
Tak for svar. Spurgte byggelederen som mente, at det ikke burde være et problem da evt. fugt i væggen ville vandre igennem vindafskærmningspladerne og ud. Altså at det tørrer selv efter, man har bygget isoleringen ind.

Er I enige?
Jeg er ikke enig, hvis isoleringen er mere våd end nogle overfladiske dråber. Man plejer jo at ville tørre huset ret grundigt, inden man bygger noget ind, netop pga. fugt.

Det var min kommentar til byggeren også, han hævdede da at vindskyddsskiverne er diffusionsåbne netop for at evt. fugt skal kunne tørre indefra.

Hemmakatten
Jeg er iofs kun amatør men ville bekymre mig for fremtidige fugtskader og ville hyre en bygningsinspektør for at kontrollere fugten. At bygge fugt ind og sige, at den vandrer ud af sig selv lyder helt skørt.

Ja, skal selvfølgelig tage det op ved slutinspektionen inden indflytning i december. Problemet med at være lægmand er, at man let bliver forvirret, jeg har svært ved at hævde det modsatte, når byggefirmaet siger, at dry tørrer ifølge ovsn . Skal siges, at de faktisk lod være med at dække helt nogle dage efter uvejret for at tørre op.

Hemmakatten
Hvis det er en skade, er det vigtigt at finde ud af det nu, mens væggen er åben, og der er mulighed for at rette det forholdsvis enkelt. Som jeg skrev tidligere, ville jeg hyre en egen besigtigelsesmand til at kontrollere det nu.

Jeg ville straks have ringet til kontrolansvarlig for byggeriet og krævet, at intet bliver bygget ind igen af det, der er fugtigt, før denne har kigget på det. At bygge ind fugt er normalt et stort, stort nej.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.