Har haft tømrer, der har bygget lidt om derhjemme (ny etage på huset). Et sted rev vi alt, både yder- og indertag. Et nyt indertag var altså nødvendigt at bygge. Dette byggede de med 4,5 m lange 2"4" cc120 (arealet er 8,8*4,5m), hver regel blev så fastgjort i bjælkelaget på to steder (og i enderne selvfølgelig).

Jeg bekymrer mig en hel del for lyd mellem etagerne og vil helst frakoble indertag fra bjælkelaget ovenfor. Det er altså disse fastgørelser i bjælkelaget, jeg gerne vil fjerne. Spørgsmålet er, hvor tæt disse skal sidde? Vægten i indertaget, udover bjælkerne egenvægt, er lægter, gips og isolering (30cm). Kan jeg fjerne fastgørelserne helt, eller vil taget bue med tiden? Er det måske nok med en fastgørelse per bjælke?

Mikael_L
Uden at have nogen beviser for hvad jeg skriver, siger min mavefornemmelse at de to beslag pr. regel tømreren har sat på er ret passende. Med færre end et beslag kan jeg love, at det ikke fungerer. For en 2"4" på 4,5 meters længde bøjer sig selv mærkbart ned bare af sin egen vægt.

edit:
Kan man ikke i stedet overveje metoder til at "dæmpe" vibrationer, som er på vej til at blive overført gennem ophængningerne? F.eks. at de er lavet af gummi eller sådan noget ...

Senest redigeret:
Føler også intuitivt, at det kræver mindst et ophængningspunkt. Har også overvejet en gummivariant, men det skal jo være noget, der holder 50 år også. Har ikke fundet på noget godt endnu, forslag modtages med tak.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.