Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Svært at sige, men det kunne være tretex. I så fald holder det ikke til meget. Det er i så fald samme materiale som i gamle hæderlige opslagstavler, som man let kan sætte tegnestifter i. Hvis du trykker mod materialet der i hulrummet, burde du kunne mærke, om det er blødt.
Jeg har med nogenlunde succes fået gardinstænger til at sidde fast på en væg af tretex ved at bruge gipsankre af denne type:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack
Findes i forskellige varianter også på Biltema
Disse vil dog ikke fungere, hvis pladen er for hård. I så fald er det sandsynligvis nok med en almindelig skrue. Jeg har ved montering i lidt tvivlsomme træfiberplader, som masonit men tykkere, anvendt gipsskruer til montage. Det er skruer med lidt grovere gevind end almindelige træskruer (men ikke så grove som på gipsankeret). Den sidder lidt mere solidt i bløde eller halvbløde materialer.
Jeg har med nogenlunde succes fået gardinstænger til at sidde fast på en væg af tretex ved at bruge gipsankre af denne type:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack
Findes i forskellige varianter også på Biltema
Disse vil dog ikke fungere, hvis pladen er for hård. I så fald er det sandsynligvis nok med en almindelig skrue. Jeg har ved montering i lidt tvivlsomme træfiberplader, som masonit men tykkere, anvendt gipsskruer til montage. Det er skruer med lidt grovere gevind end almindelige træskruer (men ikke så grove som på gipsankeret). Den sidder lidt mere solidt i bløde eller halvbløde materialer.
Jeg er enig i, at det ligner treetex. Skrab lidt på kanten i hullet, så ser du, om det er brunt og har en tendens til at skille sig i flere lag, omtrent som presset pap, i så fald er det treetex. Det næste spørgsmål er, om der er tomrum bag pladen, eller om der er træværk der. Mange (de fleste) huse fra 50'erne og 60'erne har rupløjede brædder mod loftet eller bjælkelag mellem etagerne, som man derefter fastgjorde masonit eller treetex på. Hvis du har rupløjede brædder bag pladerne, kan du skrue næsten hvad som helst op der uden problemer.
Tak, det føles ikke blødt, når jeg trykker på skivens kant ved ventilationsgennemføringen, så mistænker spån jeg med.
Da bør det fungere godt med helt almindelig selvborende træskrue, eller ville I bruge rawlplug for at sætte gardinskinne op?
Da bør det fungere godt med helt almindelig selvborende træskrue, eller ville I bruge rawlplug for at sætte gardinskinne op?
Klik her for at svare



