Skal bygge os en maskinhal med målene 12x9.6 og har brug for 12m spændvidde på tagspærene (27 graders hældning gør, at sneen falder af på siderne, eller kræves der mere?). Det jeg undrer er, hvilken klasse på regeltræet jeg vil have brug for til at bære det hele? 145x45(+45x45 liggende indv) 60cc.??
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
med de mål er det nok til at man gør en korrekt beregning og ikke bare gætter.
Jo præcis, tænkte lige om der er nogen der sidder med beregningsprogram el lign.
For byggetilladelse har du brug for en konstruktionsplan med beregninger. Der findes hurtigguides. Fx Svenskt Træ.
Der angiver man Klasse C24 med dimension 45*220 ved 12m
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c
Der angiver man Klasse C24 med dimension 45*220 ved 12m
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c
Tak for linket, har været og kigget på svensktträ siden men blev bare svimmel.. Godt lathund! Undrer om jeg formulerede spørgsmålet lidt dumt, jeg tænkte på ydervæggens reglar, hvilken klasse de skal have, og tykkelse?
Væggenes reglar dimensioneres er så godt som altid i den dimension de er på grund af, at man vil få tilstrækkeligt med isolering ind. Jeg ville gætte på, at 45x95 er tilstrækkeligt, men det afhænger jo af mange ting såsom højden på væggene og om de skal beklædes med plader eller lignende!
145 + 45 havde jeg tænkt, det meste af varmen forsvinder gennem taget har jeg hørt så der skal man isolere godt 
Havde tænkt at have ca 3.8 i lofthøjde, skal ind med bil-lift i fremtiden. Så i tabellen max 2.5m højde for sådan nogle spær, hvad kræves ved højere vægge?? Hvad er standardlængder omkring der til regler i de fleste butikker?? Bliver plade ud og indvendigt, og i tag.
Som en klog sagde: isolere gør man én gang, betale for varme gør man resten af livet.
Som en klog sagde: isolere gør man én gang, betale for varme gør man resten af livet.
Senest redigeret:
Det der er en gammel sejlivet myte. Varme stiger ikke, derimod stiger varm luft. Så længe det er tæt (diffusionsplast) vil mængden af energi, der slipper ud gennem taget, kun være forsvindende højere end gennem væggene (på grund af at det er noget varmere tæt ved taget end ved væggen i gennemsnit).m800sweden sagde:
Derimod er det ofte lettere at isolere i taget end i væggen, da man ikke stjæler noget gulvplads.
Klik her for at svare