Jeg har tænkt på at bygge et rum mellem to andre, altså stjæle plads og få et tredje rum. Jeg havde tænkt mig at bruge spånplade med gips udenpå. Og for at væggene ikke skal blive for tykke, havde jeg tænkt at bruge lægter med 2tommer2, fungerer det, hvis man skal have elektricitet i væggen? Hvis man bruger 2tommer4, bliver væggen så tyk, at man sandsynligvis vælger spånpladen fra og bruger enkel gip. Hvad ville I have gjort?
Og så er der spørgsmålet om lysindfald; jeg har skråtag på overetagen og har 1.2m væg under det, og min tanke er at sætte 2 styk overhængte kældervinduer under i stedet for at åbne taget. Tagvinduer er fine, men jeg er ikke begejstret for det, for isoleringen i taget er spån.
Tips til dette.
//Micke
Og så er der spørgsmålet om lysindfald; jeg har skråtag på overetagen og har 1.2m væg under det, og min tanke er at sætte 2 styk overhængte kældervinduer under i stedet for at åbne taget. Tagvinduer er fine, men jeg er ikke begejstret for det, for isoleringen i taget er spån.
Tips til dette.
//Micke
45x45 og OSB/plyfa/spån + gips fungerer fint. Hvis du vil overarbejde det hele, kan du skrue-lime træpladen mod reglarne. Den sammenlimede konstruktion bliver så meget stærkere og stivere end 45x70 + gips. Men jeg ville nok næppe have skrue-limet ... 
Eltavler er ikke noget problem med 45 reglar, men to tavler kan ikke være på samme sted på hver sin side dog.
edit: Eljos VP-2 tavler er lidt dybere end mange andre, f.eks. Ed-Wa, målet er valgt, så tavlen kan monteres ved at limes mod den anden side, når det er reglet med 45x45.
Men jeg ved ikke, hvornår Eljo har tænkt, at man sætter tavler på kun den ene side af væggen.
I øvrigt findes der tidspunkter, efterisolering, opregling af ujævne vægge osv ...
Eltavler er ikke noget problem med 45 reglar, men to tavler kan ikke være på samme sted på hver sin side dog.
edit: Eljos VP-2 tavler er lidt dybere end mange andre, f.eks. Ed-Wa, målet er valgt, så tavlen kan monteres ved at limes mod den anden side, når det er reglet med 45x45.
Men jeg ved ikke, hvornår Eljo har tænkt, at man sætter tavler på kun den ene side af væggen.
I øvrigt findes der tidspunkter, efterisolering, opregling af ujævne vægge osv ...
Senest redigeret:
Ok. Når man bygger med 45x45 og lad os sige spån og gips, det bliver totalt 4 plader lyden skal trænge igennem, er det nødvendigt med isolering så. Jeg tænker på at rummet vil være mellem 2 som allerede findes. Alternativt bliver det 3 rum "i rad" med barn eller så bliver det barn, forældre og barn. Man vil jo have det så lydløst mellem rummene som muligt.
Isolering gør meget lidt for lyden mellem rummene, faktisk. Det dæmper mest lyd, der opstår i selve hulrummet, lidt mindre trommelyd, typ. For denne effekt behøver det ikke være proppet med isolering.
Din tænkte konstruktion med spån+gips pbs dæmper derimod lyd mellem rummene meget bedre end kun gips. Vil du have god lyddæmpning skal du også:
1. Sørge for, at alle åbninger mellem rummene, ned til mindste sprække, bliver tætnet. Påfør f.eks. lidt akrylfog overalt, hvor der kan være en smal sprække.
2. Drev og tæt mellem karm og dørhul.
3. Ikke sætte el-dåser ryg mod ryg.
4. evt. sætte gummiliste mellem dør og karm.
5. Evt. vælge en bedre dør.
Din tænkte konstruktion med spån+gips pbs dæmper derimod lyd mellem rummene meget bedre end kun gips. Vil du have god lyddæmpning skal du også:
1. Sørge for, at alle åbninger mellem rummene, ned til mindste sprække, bliver tætnet. Påfør f.eks. lidt akrylfog overalt, hvor der kan være en smal sprække.
2. Drev og tæt mellem karm og dørhul.
3. Ikke sætte el-dåser ryg mod ryg.
4. evt. sætte gummiliste mellem dør og karm.
5. Evt. vælge en bedre dør.
Klik her for at svare