Hvor mange reglar er der? Hvad er deres dimensioner? Hvor høje er de (i dette plan)?

Ser at du er begyndt at rive væggen ned bortset fra stolperne, hvordan så det ud over åbningen, som fandtes i væggen? Var der lagt nogen forstærkning der, som tyder på, at det er/var en bærende væg? Hvis ikke, kan det ikke være sådan, at væggen, der er tilbage ind mod stuen, er den bærende væg? Den væg går jo mere i linje med væggen mellem køkken og soveværelse.

J justusandersson sagde:
Hvor mange regler er det? Hvad er deres dimensioner? Hvor høje er de (i denne etage)?
4 stk 2"5, ca 2,80 m høje

enSAM enSAM sagde:
Ser at du er begyndt at rive væggen ned undtagen stolperne, hvordan så det ud oven over åbningen som var i væggen? Var der lagt nogen forstærkning der som tyder på at det er/var en bærende væg? Hvis ikke, kan det ikke være sådan at væggen som er tilbage ind mod stuen er den bærende væg? Den væg går jo mere på linje med væggen mellem køkken og soveværelse.
Nej, der var ingen forstærkning oven over døren. Jeg krydser selvfølgelig fingre for at det er stuevæggen som er bærende.

Bedste svar

Carro_D Carro_D sagde:
Jeg krydser selvfølgelig fingre for, at det er stuevæggen, der er bærende.
Nej, sådan byggede man ikke engang i 1919.

Hvis man regner baglæns og tager udgangspunkt i, hvad fire regler 2x5 tommer, 2,8 meters højde, rimelig kvalitet og afstivet i den svageste retning, kunne klare maksimalt, placeret i den mest ugunstige position, så kunne de erstattes af en limtræsbjælke, der kan klare ca. 60 kNm. Dette gør 90x450, 115x405 og 140x360. Bjælken skal hvile på 115x115 limtræssøjler. At regne på denne måde indebærer en overdimensionering, men også at man ikke behøver at bruge mere tid på det.

J justusandersson sagde:
Nej, så byggde man ikke engang i 1919.

Hvis man regner baglæns og går ud fra, hvad fire reglar 2x5 tommer, 2,8 meters højde, rimelig kvalitet og afstivede i den svageste retning, ville kunne klare maksimalt, placeret i den mest ugunstige position, så kunne de erstattes af en limtræsbjælke, der klarer ca. 60 kNm. Dette gør 90x450, 115x405 og 140x360. Bjælken skal hvile på 115x115 limtræs-søjler. At regne på denne måde indebærer en overdimensionering, men også at man ikke behøver at bruge mere tid på det.
Tusind tak for et udførligt svar! Det bliver solide bjælker i så fald, men jeg forstår, at de er udregnet efter værst tænkelige scenarie. Må jeg spørge, hvordan du mener, at man ikke byggede sådan i 1919? Hvorfor kan ikke stuevæggen være den bærende, altså?

Carro_D Carro_D sagde:
Hvorfor kan ikke stuevæggen være den bærende, altså?
Teoretisk ja, men jeg tror ikke det, fordi huset bliver bredere. Man kan se det på plantegningen også. Dette er ikke helt enkelt at forklare. Man skal lede efter strukturer. Så har jeg jo ikke set huset i virkeligheden.

• Synes
Carro_D
  • Laddar…
Det ser ud som en bærende væg. Helt klart.
Jeg synes justusanderson har en fornuftig løsning på problemet.

• Synes
Carro_D
  • Laddar…
Vigtigt når du laver en aflæsning er jo også, at stedet hvor man placerer oplægget/pillerne, kan klare at modtage vægten, så der ikke opstår problemer et andet sted.

• Synes
justusandersson og 1 anden
  • Laddar…
Overvejer at få en snedker her i løbet af ugen og se, om de kan ordne arbejdet. Har aldrig arbejdet med bærende vægge, og man vil jo ikke lave fejl her.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.