Er der nogen her, der ved, hvor man kan købe reglar i lärktræ?

Bauhaus har et begrænset antal dimensioner.

Hvorfor i alverden vil du have reglar i lærk? Jeg har svært ved at forestille mig noget værre træsort end lærk der, da det både vrider sig enormt og sprækker utroligt let.

/Kent

Til to projekter: Ydertrappe og drivhusramme. Jeg har også hørt om lærketræs omfattende fugtbevægelser, samtidig står der i bogen Nordiske træer og træsorter, at lærk har små til moderate bevægelser ved fugtskift, og at det ofte bruges til vinduer i bl.a. Tyskland. Jeg har dog ingen praktisk erfaring, men det ser ud til, at du har det Snickarboden. Fortæl gerne mere! Ellers hælder det mod kernefyr...

Jeg havde bestemt valgt kernfuru...
Det lille jeg har arbejdet med lærk har fået mig til at nægte at håndtere det, som sagt vred det sig en hel del over en måned, hvor det lå og ventede, og det var ikke nyfældet. Naturligvis kan det variere med, hvordan det er savet, træets retning osv., men når en halv kubikmeter i varierende dimensioner opfører sig som om det havde et helt eget liv, så mister jeg tålmodigheden.

Så prøvede jeg at bearbejde det i snedkeriet, nul sjovt...
Harpiksen i lærken satte sig fast på alle skærende kanter, så der blev en del rengøring.

Forboring og skruning er et must, lærk knækker meget let, desuden kan jeg ikke lide splinterne, man får af det.

Det er sikkert muligt at finde lærk, der er stabil, men jeg er ikke kompetent til at gøre det. Foretrækker fyr, som jeg kan vurdere, samtidig med at følelsen af en olieret kernfuru er meget behagelig.
For nogle år siden rev jeg et drivhus fra 30-40'erne...
Bygget i nordlandsk kernfuru, og selvom det så elendigt ud i farven, blev der en hel del træ til vinduesrammer af det rivningstræ. Tættere mellem årringe har jeg aldrig set, og efter et par gange i høvlen spredte den vidunderlige duft af nybearbejdet furu sig i værkstedet. Træet var som nyt!

/Kent

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.