Hej!
Innertag af gips og regler er tydeligvis et emne, der er blevet diskuteret i flere tråde på dette forum, og før mit første forsøg har de været til stor hjælp - tror jeg. Jeg har dog et par yderligere overvejelser, hvor det ville være rart med lidt vejledning eller meninger. Jeg er kommet frem til, at det nok skal være stålregler i konstruktionen med et lag almindelig 13 mm gips (usynlige samlinger). Hvad angår skinne og regel har jeg forstået, at de almindelige mål er 70 mm og 45 mm, hvor 70 mm ser ud til at være, hvad producenterne altid, i det mindste, anbefaler til innertag. Nu er det sådan, at den langstrakte gang, hvor loftet skal sidde, kun er 137 cm bred, og jeg overvejer, om det ville klare sig med skinner og regler på 45 mm?... Det er nemlig lidt besværligt at få plads til en så bred skinne som 70 mm. Afstand mellem reglerne havde jeg tænkt skulle være 45 cm. Er det nok, eller skal det absolut være 30? Skinnerne vil blive monteret på de eksisterende vægge med lidt metalbånd fra loftet hist og her som støtte. En anden overvejelse, hvis det nu bliver 45 cm mellem reglerne: Findes der "spotlightbokse", der passer til den afstand, eller skal man alligevel sætte en ekstra regel der, hvor der skal sidde en spot? De, jeg har set, ser alle ud til at være lavet til 30 cm.
Innertag af gips og regler er tydeligvis et emne, der er blevet diskuteret i flere tråde på dette forum, og før mit første forsøg har de været til stor hjælp - tror jeg. Jeg har dog et par yderligere overvejelser, hvor det ville være rart med lidt vejledning eller meninger. Jeg er kommet frem til, at det nok skal være stålregler i konstruktionen med et lag almindelig 13 mm gips (usynlige samlinger). Hvad angår skinne og regel har jeg forstået, at de almindelige mål er 70 mm og 45 mm, hvor 70 mm ser ud til at være, hvad producenterne altid, i det mindste, anbefaler til innertag. Nu er det sådan, at den langstrakte gang, hvor loftet skal sidde, kun er 137 cm bred, og jeg overvejer, om det ville klare sig med skinner og regler på 45 mm?... Det er nemlig lidt besværligt at få plads til en så bred skinne som 70 mm. Afstand mellem reglerne havde jeg tænkt skulle være 45 cm. Er det nok, eller skal det absolut være 30? Skinnerne vil blive monteret på de eksisterende vægge med lidt metalbånd fra loftet hist og her som støtte. En anden overvejelse, hvis det nu bliver 45 cm mellem reglerne: Findes der "spotlightbokse", der passer til den afstand, eller skal man alligevel sætte en ekstra regel der, hvor der skal sidde en spot? De, jeg har set, ser alle ud til at være lavet til 30 cm.
Hej!
Hvis du sætter tætte stålbånd til loftet, burde det jo fungere med 45 reglar, selv om 70 ofte er det, der anbefales til netop indvendige lofter. Men jeg ville nok gå med 300 cc mellem reglarne, det er det, der anbefales for styrkens skyld. Rent økonomisk er det jo faktisk dyrere at lave det hele om om et par år, hvis gipsen begynder at svigte. =) Der var min mening! Held og lykke!
Venlig hilsen Kristoffer
Hvis du sætter tætte stålbånd til loftet, burde det jo fungere med 45 reglar, selv om 70 ofte er det, der anbefales til netop indvendige lofter. Men jeg ville nok gå med 300 cc mellem reglarne, det er det, der anbefales for styrkens skyld. Rent økonomisk er det jo faktisk dyrere at lave det hele om om et par år, hvis gipsen begynder at svigte. =) Der var min mening! Held og lykke!
Venlig hilsen Kristoffer
Begynder at hælde til måske alligevel at gøre det efter regelbogen - 70-reglar og 30 cm mellem reglarne. Som du siger, måske straffer det sig kun at være nærig. Dog tænker jeg nok ikke at sætte noget 60 cm loftgips, men køre med 120-plader.
Klik her for at svare