Hej
Bokser med en beregning og håber nogen kan hjælpe mig med mål og tips.
Jeg har fjernet det gamle gulv på balkonen over vores terrasse. Balkonen er "under" taget som stikker ud.
Nu vil jeg bygge et "tæt" gulv så der ikke drypper vand ned, når det regner.
Planen er at sætte en ny bærelinje i facaden og så spær imellem den og limtræsbjælken. Alt hvilede på limtræsbjælken og dens stolper tidligere, så dem ser jeg ingen problemer med.
På spærene lægger jeg råspont 20mm og tagpap osv.
På det nye tætte tag skal jeg så lægge et balkongulv. (Træ og spær). Det forstår jeg hvordan jeg skal lave, men det bliver lidt ekstra vægt at tage hensyn til.
Da balkonen er under tag, bliver det højst et par centimeter sne.
Nu til spørgsmålene om dimension og cc på de spær, der skal gå mellem facade og limtræsbjælke.
Afstanden mellem disse er 1630mm og bredden på huset er 8000mm.
Jeg har intet imod at tage godt fat, så det bliver stabilt.
Lige nu hælder jeg mod 45x145 med cc 300 eller 400.
Vedhæfter nogle billeder så det måske bliver tydeligere.
Tak på forhånd.
Bokser med en beregning og håber nogen kan hjælpe mig med mål og tips.
Jeg har fjernet det gamle gulv på balkonen over vores terrasse. Balkonen er "under" taget som stikker ud.
Nu vil jeg bygge et "tæt" gulv så der ikke drypper vand ned, når det regner.
Planen er at sætte en ny bærelinje i facaden og så spær imellem den og limtræsbjælken. Alt hvilede på limtræsbjælken og dens stolper tidligere, så dem ser jeg ingen problemer med.
På spærene lægger jeg råspont 20mm og tagpap osv.
På det nye tætte tag skal jeg så lægge et balkongulv. (Træ og spær). Det forstår jeg hvordan jeg skal lave, men det bliver lidt ekstra vægt at tage hensyn til.
Da balkonen er under tag, bliver det højst et par centimeter sne.
Nu til spørgsmålene om dimension og cc på de spær, der skal gå mellem facade og limtræsbjælke.
Afstanden mellem disse er 1630mm og bredden på huset er 8000mm.
Jeg har intet imod at tage godt fat, så det bliver stabilt.
Lige nu hælder jeg mod 45x145 med cc 300 eller 400.
Vedhæfter nogle billeder så det måske bliver tydeligere.
Tak på forhånd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man plejer at regne med en nyttig last (mennesker og møbler etc) på 3,5 kN/kvm. I forhold til det er gulvmaterialets egenvægt forsvindende. 45x145 C24 på c/c 600 mm bliver fremragende stift og godt. Der er ikke behov for at lægge det tættere. Forsøg at finde råspont som er noget tykkere end 20 mm.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,407 indlæg
En måde at få terrassen stum på er at hele tiden overføre vægten direkte ned i bjælkerne, og råspontens opgave bliver så blot at holde papen oppe. 20 eller 23mm råspont og 60cc bliver ret stumt, så jeg ved ikke, om det er overkurs og helt unødvendigt, men de fleste, jeg ser, vælger at bygge sådan.
På den måde har du fx muligheden for at gå ned på 50cc for at fjerne meget af svigten i 28mm terrasse, hvis du synes det er værd det.
Jeg har normalt ikke så høje krav til svigt på terrasser og sådan, men på altaner synes jeg, at varierende svigt kan føles ubehagelig, selvom den er lille.
På den måde har du fx muligheden for at gå ned på 50cc for at fjerne meget af svigten i 28mm terrasse, hvis du synes det er værd det.
Jeg har normalt ikke så høje krav til svigt på terrasser og sådan, men på altaner synes jeg, at varierende svigt kan føles ubehagelig, selvom den er lille.
Klik her for at svare





