45x170 sidder som en del i ydervæg på hver side af dør/vinduesåbningen. Længden er 2400mm formentlig udskåret til 2130 øverst for bjælken 56x270.
Moelvens lagerbjælkeprogram har beregnet søjlebelastningen og måske er det lettest at bruge deres limtræssøjle, men hvis jeg alligevel skal bygge regelvæg, passer det måske bedst med samme regeldimensioner overalt.
Moelvens lagerbjælkeprogram har beregnet søjlebelastningen og måske er det lettest at bruge deres limtræssøjle, men hvis jeg alligevel skal bygge regelvæg, passer det måske bedst med samme regeldimensioner overalt.
Senest redigeret:
Tag et kig på http://www.traguiden.se hvor der findes tabeller for dimensionering og hvor meget forskellige dimensioner kan klare ved forskellige længder og en masse andet som er godt at vide når man skal bygge.
Det er kilonewton i tabellen som menes, står i informationen øverst. Der står, at det er trykkraften på søjlen, så jeg tolker det som, at det er, hvor meget reglen kan klare, inden den knækker af vægten. 69 kN er ganske kraftigt, 7 tons omtrent jo.
Klik her for at svare