Skal have en bjælke over en vinduesåbning og Dim last for søjleberegning er 10,5kN.

Hvad kan 2 st sammenpiggede 45x170 klare for last som søjle?

Fredrik

Det afhænger af, hvor lange de er, og om de er fritstående eller har støtte.

Med de oplysninger kan en konstruktør derefter beregne knækning.

45x170 sidder som en del i ydervæg på hver side af dør/vinduesåbningen. Længden er 2400mm formentlig udskåret til 2130 øverst for bjælken 56x270.

Moelvens lagerbjælkeprogram har beregnet søjlebelastningen og måske er det lettest at bruge deres limtræssøjle, men hvis jeg alligevel skal bygge regelvæg, passer det måske bedst med samme regeldimensioner overalt.

Senest redigeret:
Ola78
Tag et kig på http://www.traguiden.se hvor der findes tabeller for dimensionering og hvor meget forskellige dimensioner kan klare ved forskellige længder og en masse andet som er godt at vide når man skal bygge.

Mener tabellen, at en 45*170 på 2,4m klarer i Y retning 69,19, før den knækker, er det kN i tabellen, eller skal noget omregnes?

Ola78
Det er kilonewton i tabellen som menes, står i informationen øverst. Der står, at det er trykkraften på søjlen, så jeg tolker det som, at det er, hvor meget reglen kan klare, inden den knækker af vægten. 69 kN er ganske kraftigt, 7 tons omtrent jo.

Jeg læste og læste, men jeg missede den information. Jeg skal selvfølgelig dobbeltchecke dette, men jeg går ud fra, at det virker som jeg havde tænkt.

Tak Ola

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.