Hej

Byggede et 30 kvm skur (uopvarmet) i slutningen af sommeren.
Forkælede mig selv med profilbrædder og to lag pap (underlag+overfladepap)

Nu, hvor Göteborgs-vinteren har slået til, slår profilbrædderne sig en del på nogle steder
plus at der er ret meget blåtræ på dem.

Hvad har jeg gjort forkert?

Slået sammen brædderne for hårdt, købt dårligt træ?

Profilbrædderne lå et godt stykke tid i garagen, før jeg sømmede dem op, kan det påvirke?

Har I nogle idéer?

MVH

Kalle M

hej!

Hvor meget sømmede du? Hvis man sætter for få søm i, kan dette problem opstå=(

Jeg havde samme problem med vores hus. Jeg ventede med listerne for ikke at punktere papiret, hvilket var forkert. Jeg havde også slået råsponten sammen for meget + at jeg havde sømmet for dårligt.
Jeg har set, at råsponten bevæger sig ca. 10% fra det tørreste til det vådeste på året.

Jeg ventede til foråret, så tørrede det sammen, og jeg kunne slå og sømme mere, meget 5" blev det...
men når du har papir, tror jeg nok, at du må rive papiret af og så sømme ned, når det er tørt til foråret, eller leve med det. Men pas på, så det ikke svulmer mere, og papiret sprækker.
Held og lykke!

Hej

Tak for svarene

Jeg har sømmet med 75 mm søm, to pr. brædde og tagregels.
Afstand mellem tagregels ca. 850 mm.
Spær 17x95, (burde have kørt med 22x95, den vrider sig måske mindre)

Det føles som om det burde være nok eller?
Er det sådan, at man ikke skal slå spæren i "bunden" men efterlade et par millimeters mellemrum?

Nu ligger der dobbelt lag pap, hvoraf det øverste er en dyr 3 graders variant, så det får blive hvor det er.
Til foråret, når det tørrer op ordentligt, kunne jeg måske rulle taget med nogen træolie, eller male det.
Det burde vel mindske fugtoptagelsen i spæren?

Hvad tror I?

Svært at vide, hvordan du har fået fugten i træet. Inden monteringen eller bagefter. Det vigtigste er dog ventilationen af skuret. Stillestående fugtig luft, som desuden opvarmes nu og da af solen på pappen, kondenserer gerne på indersiden af taget, når det bliver koldt, og øger derved fugtigheden i træet. Tips: sæt ventiler højt oppe ved tagryggen. Alternativt, mal taget når fugtigheden er lavest. (præcis som du skriver) Selv ville jeg nok gøre begge dele.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.