Hej! Jeg overvejer at åbne mit køkken op til kip, ca. 4,50 meter bliver det.

I køkkenet er der 5 spær. 2 af dem hviler på hver sin væg. Der er remme i disse vægge, som tagspærene hviler på.

Så er der 3 spær tilbage i midten. Hvis jeg ikke har en bjælke, der går tværs over rummet, vil væggen så falde ind?

Billedet hjælper måske.

• Diagram der viser et rum med hammere og vægge, pilet til takstole og angiver placering af hammarbånd; relateret til åbning af køkken til nock.
Forstår ikke helt, hvordan du mener.
Tænker du, at du skal åbne et stort hul i loftbjælkelaget?
Det går desværre ikke bare sådan, da spærføddernes underramme ligger der. Skærer du den over, vil taget falde sammen som et korthus.

Kan du ikke beholde dem? så bliver det omtrent som på mit billede.

• Indrett stue med skråvægge, sofa, lænestol, teleskop og udsigt til balkon og hus gennem en terrassedør.
Forsøger at tegne et billede af min tagkonstruktion. Støtterne, som jeg har tegnet på billedet, ligger altså på en egen bjælke. Denne bjælke er sat mellem to indervægge. Det gør, at trykket fra tagkonstruktionen ikke lægges på ydervæggen, men på bjælken indenfor.

• Takskitse med støtter på en bjælke mellem to indvendige vægge, hvor trykket ikke påvirker ydervæggen.
Du skal stadig have noget, der holder hele pakken sammen. (Hvis det er en almindelig spærkonstruktion)
Gætter på, at der i dag ligger bjælker i loftet ved hver spær?
Dvs. det der er sort på billedet her: http://www.takstolsfabriken.com/takstolsvensk.shtml

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.