Er i gang med at bygge en garage og skal snart i gang med at støbe pladen, som bliver 9 meter bred og 14,4 meter lang :)

Da det er en garage, vil jeg ikke have nogen stolpe eller lignende indeni

Jeg er begyndt at overveje en slags rammetagstol for at kunne udnytte dele af loftet som opbevaring

Garagen vil have 2 porte på gavlen, som er 9 meter bred, og så bliver der 12 tagstolper cc120 = 14,4 meter

Er det bare at glemme selvbærende rammetagstole på en så bred spændvidde?

Jeg har 12x12 meter og har rammetagstoler på en måde i hvert fald og har desuden åbnet op en tagstol uden ramme, så jeg kan have bilhejs. Men du må måske regne med andre tagstoler i enderne eller et stykke inde og en limtræsbjælke i kip.
Rene antagelser fra min side dog. Her med tagstolproducenterne de beregner jo det der for dig.

Har du cc 1200?

Ungefærdigt hvor bredt plads har du på loftet? Har du nogen stålbalk eller lignende?

Tænkte at forsøge undgå stålbalk og limtræbalk..

Jeg har til at begynde med ret lavt i kip, ved ikke præcis hvor bredt jeg har, men i hvert fald så man kan komme frem med tingene på bredden uden problemer for at kunne stuve dem ind i rummene. Til bredden er det jo nok, så at sige, med selve "gangbredden".

Ja, cc1200, men det er et valmet tag også, så det er lidt smallere mod valmtaget, fordi strækningen ikke er jævnt delbar med 1200.

Jeg har en limtræsbjælke for at holde den spær, der ikke har nogen ramme.

• Synes
sunkann
  • Laddar…
nu er jeg virkelig rådvild, har kontakt med 2 producenter,

den ene siger, at det går fint, 38 graders taghældning, jeg vil få 5.7 meter bredt med 2.10 taghøjde på førstesalen (lyder som meget, synes jeg) prisen på disse er ca. 2500 st. inkl. moms

den anden producent (konstruktøren) siger, at det ikke går med følgende svar:

"Forskellen på et fagverk og et rammeværk er, at fagværket er statisk bestemt, mens rammeværket er statisk ubestemt.

Det betyder, at hver del i et fagværk er i ligevægt.

Vil du have et rammeværk, så kan du få det i limtræ. Ingen problemer. Men så stiger prisen jo.

Vi arbejder med de simple, billige løsninger. 1. valget er træ."

det lyder jo meget mærkeligt, synes jeg, kan den første simpelthen have regnet forkert, så taget ikke holder?

og hvad betyder statistisk bestemt, ubestemt?

MVH/T

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.