Hej.
Jeg har et 1½-plans hus fra 70'erne med betontegl og brædder samt 45 graders hældning. Spærerne sidder med cc 1200 og bjælkelaget cc 600. Bjælkelagets regler er 210 høje.
Nu er det sådan, at i værelset sidder der en vinduesramme med 3 vinduer, men tidligere har der siddet 2 vinduer og 1 dør. Dette har gjort, at man har fjernet den stående regel, der var mellem vinduet og døren, og det har medført, at taget er sunket ned og sat sig, så det, der holder det oppe nu, er selve vindueskarmen. Jeg talte kort med bygningsinspektøren, da vi købte huset, og han sagde/troede, at det ville være tilstrækkeligt at indsætte en 45x220 mm regel, som så hviler på to 45x120 mm regler på siderne af vinduet. Afstanden mellem de to stående regler er 2800 mm.
Jeg synes, det virker spinkelt med en almindelig 45x220 på den afstand og undrer mig over, om nogen kan regne ud, hvad der er nødvendigt, enten almindeligt træ eller limtræ, hvad der nu fungerer til en højde af max 300 (det er det, der er afstanden mellem vindueskarmen og bjælkelaget).
Redigeret:
Jeg fandt følgende pdf på nettet:
http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Cid=462&Id=44 og den viser klart, at en 45x220 ikke engang er i nærheden af at klare det. Bredden på vores hus er 8m, og åbningen er jo næsten 3 meter, og for snezone 2 (jeg bor i 1) skal man have en 115x315 limtræsbjælke for at klare belastningen, og det er lidt bredere, end jeg kan have, så det må blive en 90x315 bjælke eller en stålbjælke, der svarer til 115x315, så er jeg i det mindste sikker på, at det holder.