6,491 læst ·
22 svar
6k læst
22 svar
Radontapet
Næste skridt i bekæmpelsen af radonet blev ekstra spaltevinduer og en udvidelse af tilførslen af luft. Med 2 spaltevinduer krøb værdien ned lige under 400Bq.
Altså ikke godt nok.
Efter meget googling endte jeg med ventilationsaggregatet VL-100 fra Mitsubishi. Dette blev monteret i går og kører nu på lav hastighed, da højhastighedsindstillingen larmede for meget.
Altså ikke godt nok.
Efter meget googling endte jeg med ventilationsaggregatet VL-100 fra Mitsubishi. Dette blev monteret i går og kører nu på lav hastighed, da højhastighedsindstillingen larmede for meget.

264Bq. Nu er vi fandeme tæt på 200.

Ytongsten i væggene

VL-100 kræver 2 huller. Selvfølgelig er der armeringsjern, hvor man borer.
Hej.
I går kom resultatet fra vores langtidsmåling efter installation af VL-100.
Lidt skuffende 380Bq.
Jeg har dog målt i mindst en uge med min egen radonmåler og fået niveauer under de anbefalede 200.
Desværre ser jeg dette som en bekræftelse på, at vores lejer trods alt vælger at slukke for ventilatoren i perioder.
Så... Radontapet virkede ikke for mig og nu heller ikke ventilatoren, hvilket sandsynligvis skyldes vores lejer snarere end produktet, som var relativt nemt at montere og fungerer godt.
Jeg ville helt klart vælge denne løsning, hvis jeg havde en kælder eller del af huset, der havde brug for lidt ekstra luftudskiftning.
Ventilatoren er utroligt enkel og fungerer, men ikke hvis man slukker for den, desværre.
Næste skridt bliver komplet FTX. Fyfaan hvor dyrt!
I går kom resultatet fra vores langtidsmåling efter installation af VL-100.
Lidt skuffende 380Bq.
Jeg har dog målt i mindst en uge med min egen radonmåler og fået niveauer under de anbefalede 200.
Desværre ser jeg dette som en bekræftelse på, at vores lejer trods alt vælger at slukke for ventilatoren i perioder.
Så... Radontapet virkede ikke for mig og nu heller ikke ventilatoren, hvilket sandsynligvis skyldes vores lejer snarere end produktet, som var relativt nemt at montere og fungerer godt.
Jeg ville helt klart vælge denne løsning, hvis jeg havde en kælder eller del af huset, der havde brug for lidt ekstra luftudskiftning.
Ventilatoren er utroligt enkel og fungerer, men ikke hvis man slukker for den, desværre.
Næste skridt bliver komplet FTX. Fyfaan hvor dyrt!
Men hvis ventilatoren har været slukket, så skal du lave en ny måling, hvor den er tændt.
Datteren har for nylig fået nye ventiler i hele lejligheden, lidt bedre sug i ventilatoren i køkken og badeværelse (badeværelsesdøren suges i), og efterfølgende radonmåling. de er da blevet fortalt, at de absolut ikke må røre ventilerne, før målingen er færdig, for at den skal vise korrekt. Hvis de så vælger at lukke til, når målingen er færdig, er det på eget ansvar, BRF har opfyldt sin del af det hele, hvis målingen bliver godkendt med åbne ventiler.
Datteren har for nylig fået nye ventiler i hele lejligheden, lidt bedre sug i ventilatoren i køkken og badeværelse (badeværelsesdøren suges i), og efterfølgende radonmåling. de er da blevet fortalt, at de absolut ikke må røre ventilerne, før målingen er færdig, for at den skal vise korrekt. Hvis de så vælger at lukke til, når målingen er færdig, er det på eget ansvar, BRF har opfyldt sin del af det hele, hvis målingen bliver godkendt med åbne ventiler.
Men det er jo dette, der er en del af problemet. Alle lover at have ventilerne åbne, men så lukkes de i samme øjeblik, jeg forlader lejligheden. Og eftersom OVK så er mit ansvar, bliver fejlen også min, når værdierne overstiger 200.
Så. Løsningen bliver alligevel at installere noget, der er sværere at manipulere end enkle spaltevinduer.
Så. Løsningen bliver alligevel at installere noget, der er sværere at manipulere end enkle spaltevinduer.
Klik her for at svare