Har længe ledt efter god info om, hvordan tapetet virker i virkeligheden, men har fundet meget lidt. Så jeg prøver selv og deler lidt. I den aktuelle lejlighed har radonniveauet ligget på omkring 900Bq med naturligt ventilation. Vi lod installere udsugningsventilator og kom ned på 450. Med en radonmåler har vi draget konklusionen, at radonen primært kommer fra væggene, da vi har indbyggede skabe, hvor værdien er klart højere med lukket dør.

Jeg kan virkelig anbefale en enkel radonmåler. Præcis eller ej, viser den ret hurtigt, om dine tiltag giver resultat.

Vi er nu begyndt på tapetseringen og regner med at afslutte i weekenden. Det er som at sætte et almindeligt tapet op bortset fra, at det er ret bøvlet i hjørner. Det vil ikke tilpasse sig, men slipper gerne. Så skal vi lime alle samlinger igen, for der slipper det også. Men det bliver ret spændende at se resultatet.

Vendte tilbage. .
 
  • Synes
Hussematte
  • Laddar…
Radonmåler placeret på malerbøtte, viser 442 Bq/m3 for langtidsmiddel og 481 Bq/m3 for korttidsmiddel på trægulv. Brunt og hvidt tapet mødes i et hjørne. Det brune tapet har en tekstureret overflade, mens det hvide har et bladmønster.
 
Problematisk at få samlingerne til at sidde som de skal. Disse skal limes om nogle steder. Her kan det være nødvendigt med en forbehold, da vi har brugt lim af et andet mærke end det, der anbefales Sammenføjning af to plader med synlig limning, muligvis problematisk, da andet lim end anbefalet er brugt.
 
  • Synes
tobbbias
  • Laddar…
Nå. Så var det tid til at opsummere min evaluering, og jeg kan blot køligt konstatere, at det blev en total fiasko. Ingen som helst påvirkning på radonniveau.

Er det så et dårligt produkt? Ja og nej.
At sætte det op med overlæbe er helt dårligt. Vi har prøvet to slags lim, men man må gå efter og lime samlingerne om flere gange. Vi har dog ikke brugt det fabrikat, som er anbefalet, men dog et lim af samme type.
Tilsyneladende har dette tapet jo vist gode resultater for nogle, men radon er en lusket modstander, der ser ud til at finde alle mulige veje ind.

Hvad har jeg gjort forkert da? Jo, jeg har ikke hyret en professionel til analyse af kilden til radonet, men har med min egen måler draget konklusioner. Ved at lukke alle ventiler og åbninger i en lejlighed på anden sal har jeg formået at få radonniveauet op til 1600 Bq. Og samtidig også haft høje niveauer i lukkede skabe, som er indbyggede i væggen. Men med tapetsering i en stue, hvor tilluftsventiler sidder (udtræk i hold, badeværelse og køkken) ikke engang lykkes med at måle en tydelig forskel, giver det mig svaret, at dette ikke var løsningen for mig.
 
  • Synes
MrMack og 1 anden
  • Laddar…
Trist at resultatet blev ingenting :(
Sjovt at du deler med dig af testen iaf(y)
 
  • Synes
MrMack
  • Laddar…
Jeg har selv sat radontapet op ved to lejligheder, en gang i min forrige bolig og en gang hos en kunde. Ingen problemer med at få det til at hæfte, brugte vådrumslim. Det er meget vigtigt, at man tætner overalt, da det jo er en gas, man skal kapsle ind. Helst skal alt inventar ud, foder, sokler osv., så det bliver tæt. Jeg lavede aldrig nogen opfølgende måling i min egen bolig, men kunden havde lavet målinger og hævdede, at det virkede!
 
G Göte Friman sagde:
Med en radonmätare har vi dragit slutsatsen att radonet primärt kommer från väggarna då vi har platsbyggda garderober där värdet är klart högre med stängd dörr.
Det kan vel også være så at garderoberne mangler tætning mod gulv og indre i væggene og så kan gassen jo komme ind via sprækker nedefra. For at se at den virkelig kommer fra væggene, så behøves en portabel gammamåler (ved dog ikke om det er en sådan du allerede har, for jeg finder ingen info om målemetode). Med en sådan kan du også se om gassen er henfaldet og har sat sig bag din nyopsatte tapet. Hør efter med kommunens afdeling for Miljø og Sundhed, så måske du kan låne en måler.
 
Senest redigeret:
Selvfølgelig er det vigtigt at påpege, at visse garderober samt området bag radiatoren ikke er dækket. Dog er jeg lidt skeptisk til, at det skal være tæt som en ubåd. Hvis jeg nu har dækket mere end 95% af vægfladen, føler jeg, at jeg burde have oplevet en lille ændring.

Men jeg kan jo tage helt fejl her. Nu arbejder jeg på at lime samlingerne ordentligt samt montere ekstra spalteventiler.

Jeg saver ikke tapetet helt men kan blot konstatere, at det ikke hjalp mig i denne lejlighed.
 
En Airthings radonmåler viser en langsigtet gennemsnitlig værdi på 592 Bq/m³ og en kortsigtet værdi på 434 Bq/m³.
434 Bq i dag :-(
 
Jeg har læst, at tapetet normalt halverer radonet. Det forudsætter, at det er veludført med afbrydere og stikkontakter tætnet.
Normalt øger radonet på den anden side af væggen.
 
Hvordan har du kommet frem til, at det er fra væggen, radonet kommer? Er væggene bygget med kendt radiumholdigt materiale (f.eks. blåbetong)? Ved du efter hvilken princip din måler måler? Måler den alfa eller gamma? Findes der retningsvirkning i instrumentet?
 
HasseTeknik HasseTeknik sagde:
Måler den alfa eller gamma? Er der retningsvirkning i instrumentet?
Radon sampling: passive diffusion Chambers
Detection method: alpha spectrometry
Ser ud til ikke at have nogen retningsvirkning.
 
Behøver man ikke vente længere end nogle dage, før man drager nogle konklusioner?
 
OK, så måler den gasens henfald direkte. Du kan jo prøve at lukke måleren inde i en form for halvkugle (afløbsrenser?) som trykkes tæt mod væggen og derefter aflæse for virkelig at se, om det virkelig kommer derfra. Ved radonsanering er det helt afgørende at vide præcis, hvor det kommer ind et eller andet sted.
 
useless useless sagde:
Behøver man ikke vente længere end nogle dage, før man drager nogle konklusioner?
Man får en indikation på om værdien stiger eller falder på nogle timer. En pålidelig værdi tager mindst en uge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.