Er spekulant på et hus bygget i blåbetong. Sælgeren har lavet en måling, men den er foretaget over et døgn! Er den værd noget overhovedet? Målingen viste 100 henholdsvis 73Bq/m3 på over- og underetagen. Årsagen til radonmålingen var, at man havde målt gammastråling fra ydervæggene og især indervæggene, der oversteg 0,3mikroS/h. Med en top på 0,47mikroS/h. Så mit spørgsmål er, er radonmålingen pålidelig overhovedet? Eller skal man kun se det som en indikation? Både ydervægge og indervægge lavet i blåbetong. Kan også bjælkelag være bygget i blåbetong?
Gammamålingen er værd det den viser. Den kan måske ses som en indikation. Radon derimod skal måles 70(?) dage i vinterhalvåret indendørs, når man ikke lufter lige så meget ud.
Gammaværdier under 0,3 mener jeg tangerer godkendte værdier for nybyggeri i dag.
Jeg tror ikke, at etageadskillelser kan være lavet af blåbetong, nej. Den er ikke helt så sej som almindelig beton er.
Gammaværdier under 0,3 mener jeg tangerer godkendte værdier for nybyggeri i dag.
Jeg tror ikke, at etageadskillelser kan være lavet af blåbetong, nej. Den er ikke helt så sej som almindelig beton er.
Senest redigeret:
Talte med mægleren i dag, og ifølge denne er bjælkelaget støbte hvælv og kan indeholde blåbeton.
kan tilføje, at mægleren ikke virkede særligt sikker.
kan tilføje, at mægleren ikke virkede særligt sikker.
Selvfølgelig er han ikke sikker... Han er jo mægler. Hvis han sagde, at det var på den ene eller anden måde, skulle han jo stå til ansvar for det. Måske ville det være godt med en tegning over huset? Det KANSKE han kan skaffe? Jeg har ikke ekstremt meget til overs for mæglere, som du bemærker...
Som sagt, en tegning ville nok være godt.
Som sagt, en tegning ville nok være godt.
Bjælkelag som indeholder blå letbeton forekommer og er ikke så ualmindelige (desværre).
Radonmålingerne er principielt værdiløse, dels er måleperioden for kort, dels på det forkerte tidspunkt af året, men først og fremmest fordi der mangler information om hvordan og af hvem de er lavet! En korttidsmåling kan bruges som indikation, hvis den er lavet under de rigtige forudsætninger, men resultaterne ovenfor lyder usandsynlige, de er for lave mod hvad man bør forvente sig under de forudsætninger...
Radonmålingerne er principielt værdiløse, dels er måleperioden for kort, dels på det forkerte tidspunkt af året, men først og fremmest fordi der mangler information om hvordan og af hvem de er lavet! En korttidsmåling kan bruges som indikation, hvis den er lavet under de rigtige forudsætninger, men resultaterne ovenfor lyder usandsynlige, de er for lave mod hvad man bør forvente sig under de forudsætninger...
Resultaterne kan sagtens være helt korrekte, men det VED man slet ikke med sikkerhed. Blåbeton blev fremstillet på en række forskellige steder i Sverige dengang. I Västergötland, omkring Gävle, i Skåne og for eksempel på Øland. Den indeholder alunskifer, som man hentede disse steder. Afhængigt af HVOR alunskiferen kommer fra, er blåbetonen forskelligt radonholdig. Den fra Øland (har jeg hørt) skal i princippet være fri for radon. Eftersom jeg selv bor i blåbetonhus, har jeg forsøgt at finde lidt information. Heldigvis fik vi meget lave gode værdier. Kunne muligvis være Ølandsbeton... Gamma-målingen giver korrekt resultat med det samme som sagt. Den kan man måske se som en indikation af, hvor det peger hen.Humulus sagde:Bjælkelag som indeholder blå letbeton forekommer og er ikke så ualmindelige (desværre).
Radonmålingerne er i princippet værdiløse, dels er måleperioden for kort, dels på det forkerte tidspunkt af året, men især fordi der mangler information om hvordan og af hvem de er foretaget! En korttidsmåling kan bruges som indikation, hvis den er foretaget under de rette forudsætninger, men resultaterne ovenfor lyder usandsynlige, de er for lave mod hvad man bør forvente under de forudsætninger...
Nu skrev jeg ikke, at det var umuligt, at de målte værdier var rigtige - men at jeg (baseret på erfaring med ret mange objekter), finder det usandsynligt, at værdierne er repræsentative for årsmedianen i bygningen i spørgs mål!
Helt rigtigt at indholdet af uranskiffer varierer mellem de forskellige produktionssteder (og dermed tilsvarende forskel i udledt mængde Radon-gas), desuden optræder visse forskelle også i forskellige batcher fra samme produktionssted, dog mindre variation.
De målte værdier på gammastråling indikerer, at det ikke er en af de værste producenter, men ligger højere end man normalt får fra Granhögen (Öland). At bemærke er også, at der ofte sker en sammenblanding af den blå letbeton, der blev produceret på Öland med den hvide, sandbaserede letbeton, som også er blevet produceret samme sted, og som i princippet ikke afgiver nogen Radon overhovedet.
Helt rigtigt at indholdet af uranskiffer varierer mellem de forskellige produktionssteder (og dermed tilsvarende forskel i udledt mængde Radon-gas), desuden optræder visse forskelle også i forskellige batcher fra samme produktionssted, dog mindre variation.
De målte værdier på gammastråling indikerer, at det ikke er en af de værste producenter, men ligger højere end man normalt får fra Granhögen (Öland). At bemærke er også, at der ofte sker en sammenblanding af den blå letbeton, der blev produceret på Öland med den hvide, sandbaserede letbeton, som også er blevet produceret samme sted, og som i princippet ikke afgiver nogen Radon overhovedet.
oskis 123 sagde:Resultaterne kan sagtens være helt korrekte, men det VED man ikke helt sikkert. Blåbeton blev fremstillet en række forskellige steder i Sverige dengang. I Västergötland, omkring Gävle, i Skåne og f.eks. på Øland. Den indeholder alunskiffer, som man indhentede disse steder. Afhængigt af HVOR alunskiferen kommer fra, er blåbetonen forskelligt radonholdig. Den fra Øland (har jeg hørt) skal være stort set fri for radon. Da jeg selv bor i en blåbetonhus har jeg forsøgt at undersøge lidt. Heldigvis fik vi meget lave, fine værdier. Kunne være Ølandsbeton... Gamma-målingen giver korrekt udslag direkte som sagt. Den kan man måske se som en indikation på, hvor det hælder.
Lægger alle måleværdierne ud her på gammastrålingen, så I kan se bedre. I ser ud til at have godt styr på dette.
Stueetage:
indervægge 0,20-0,32 mikroSv/h
ydervægge 0,22-0,47 mikroSv/h
Overetage:
indervægge 0,20-0,27 mikroSv/h
ydervægge 0,23-0,33 mikroSv/h
Kælder:
indervægge 0,12-0,13 mikroSv/h
ydervægge 0,10-0,24 mikroSv/h
Som I kan se, så angav jeg de højst målte værdier i tidligere indlæg. Ved ikke om dette var korrekt gjort eller om disse tal giver et mere retvisende billede?
Stueetage:
indervægge 0,20-0,32 mikroSv/h
ydervægge 0,22-0,47 mikroSv/h
Overetage:
indervægge 0,20-0,27 mikroSv/h
ydervægge 0,23-0,33 mikroSv/h
Kælder:
indervægge 0,12-0,13 mikroSv/h
ydervægge 0,10-0,24 mikroSv/h
Som I kan se, så angav jeg de højst målte værdier i tidligere indlæg. Ved ikke om dette var korrekt gjort eller om disse tal giver et mere retvisende billede?
Klik her for at svare