Hej!

Jeg og min samboer er ved at købe et hus, som det nu har vist sig delvist at være blåbeton i. Da vi opdagede det, anmodede vi om at få lavet en radonmåling, inden vi skrev kontrakt, og det har i dag vist sig, at radonværdierne er lidt for høje (ca. 500Bq/m3).

Ifølge mægleren har sælgeren sagt sig villig til at betale for en radonsanering, men jeg føler mig stadig lidt usikker omkring dette.

Når radonproblemerne opstår på grund af byggematerialet, tror jeg, at jeg har forstået, at øget ventilation er alfa og omega. Men da dette kan medføre øgede opvarmningsomkostninger, overvejer jeg, om man kan kræve en nedslag i købesummen, selvom sælgeren betaler for saneringen?

Kan et hus, som har haft radonproblemer, men som er saneret (og som viser godkendte værdier), være svært at sælge i fremtiden?

Er der nogen, der har siddet i en lignende situation eller har erfaring omkring dette? Skriv gerne et par linjer i så fald.

MVH MadMax
 
Kan ikke svare på dit sidste spørgsmål, men ventilationen kan man lave med varmegenvinding for at undgå de øgede opvarmningsomkostninger. Et sådant system er dog ret kostbart, regn med en 60-70.000 cirka. Så enten skal sælgeren afhjælpe dette, eller så skal I have en sænkning af købesummen. Held og lykke!
 
Når et hus indeholder blåbetong er radon kun en del af problemet. Blåbetong indeholder uran, så der forekommer en del gammastråling fra det. Hvis det kun er fundamentet, der er lavet i blåbetong, så er det nok at ventilere (forudsat at I ikke har tænkt jer at indrette soveværelse i kælderen) men hvis det også er væggene længere oppe, ville jeg afstå fra huset. Der er tilstrækkeligt mange cancerrisici i vores samfund til at man frivilligt skal udsætte sig for en til....
 
Hej!

Tak for Jeres svar.
Hvad angår gammastråling fra blåbeton, synes det som om man kan diskutere, hvor farligt det egentlig er. Ifølge SSI (Statens Strålskyddsinstitut) skal man først og fremmest passe på blåbeton på grund af risikoen for, at den afgiver radon.
Der findes ingen studier, der entydigt viser, at det er farligt for mennesket at udsættes for så små mængder stråling, som blåbeton afgiver.
Ifølge SSI's ræsonnement kan man som boende i et blåbetonhus maksimalt udsættes for en stråledosis på 5mS per år. Dette skal sammenlignes med, at arbejdere på atomkraftværker maksimalt må udsættes for 50mS per år. Faktum er jo, at uanset hvad man gør, udsættes man jo for mere eller mindre stråling hele tiden, fra jorden, fra omkringliggende huse, fra mobiler mm...

Hvordan som helst.
Den nærmeste tid (dvs til vi får svar på, hvilke foranstaltninger sælgeren agter at træffe for at løse problemet med radon) vil afgøre, om vi gennemfører huskøbet eller ej.

MVH MadMax
 
En lille rettelse bare, strålingen fra mobilen mm er ikke ioniserende stråling (hvilket iøvrigt bare er et spørgsmål om bølgelængde).
 
Hørte et sted, kan desværre ikke huske hvor, at der skal findes en tapet til at sætte netop på blå letbeton for at få ned radonniveauet. Interessant da det er svært at håndtere på anden måde end med øget ventilation. Kræver sikkert at gennemføringer for el mm forsegles på en eller anden måde også.
 
Vi købte et hus for et år siden med præcis samme betingelser. Vi havde dog lidt højere niveauer af radon, da en del kom fra jorden. Vi løste det ved at sænke købsprisen for at kunne installere et nyt ventilationssystem. Desværre viste det sig, at det blev lidt dyrere end beregnet, ca. 80000, og vi havde af en eller anden grund maksimeret beløbet til 50000, da vi skrev kontrakten.

Nu har vi i hvert fald et nyt ventilationssystem med 90% genvinding af varmen og radonniveauer under 200bq/m3. Luften i huset er også samlet set blevet meget bedre, og med en ekstra sommerkassette, der ikke genvinder varmen, var det rigtig køligt og behageligt indendørs de få varme nætter, vi havde sidste sommer.
Aggregatet er et VM2 fra www.systemair.se .
 
En lille korrektion, strålingen fra mobilen mm er ikke ioniserende stråling (hvilket i øvrigt bare er et spørgsmål om bølgelængde).
Nej, det er jo sandt, men hvad jeg mente er, at det jo stadigvæk er stråling, og det diskuteres jo livligt om også stråling fra mobiler mm også kan forårsage kræft.

Hørte et eller andet sted, desværre kan jeg ikke huske hvor, at der skal findes en tapet til at sætte netop på blå letbeton for at få radonindholdet ned.
Det har jeg også læst nu, når jeg har surfet rundt efter info om dette. Har dog ingen oplysning om, hvordan de fungerer, og hvad de koster (er jo ikke helt umuligt, at de er svinedyre og megagrimme)... :-/

Interessant læsning også fra zerre. Bliver det køb af dette hus, så bør vi sørge for at regulere i købskontrakten, så sælgeren står for udgifterne til foranstaltninger, der er indført, så radonindholdet ligger under 200Bq/m3 luft. Jeg har forstået, at det kan være svært at indføre korrekte foranstaltninger, før en langtidsmåling er gennemført (vi har kun lavet en 1 uges måling), og efter en grundig undersøgelse af årsagen eller årsagerne til radonproblemet (det kan jo være kombinationer af jord- og bygningeradon).
Skal i hvert fald tage og tjekke systemair.se
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.