Hej !
Vi står i begreb om at få lagt nyt pladetag over vores gamle eternit saddeltag (pladerne har set sine bedste dage). Vi bor i en murstensvilla fra 60'erne. Loftet under saddeltaget er et halvloft/krybeloft, som man egentlig ikke opholder sig i.
Løsningen at lægge plade på eterniten er fremdiskuteret som en økonomisk og praktisk løsning - hvor vi er godt klar over, at det måske ikke er optimalt i alle henseender, bl.a. i betragtning af eternitens/asbestens farlighed.

Nu hører jeg dog en ven sige; har I tænkt på, at eternit indeholder radon? Risikoen er, at radonniveauet i huset stiger, hvis man klæder eterniten i plade og så at sige isolerer den mod huset?

Kan nogen af jer med styr på det gøre mig klogere på, om dette er sandt og har nogen sundhedsmæssig betydning?

Det skal tilføjes, at huset gennemgik en radonmåling, inden vi købte det, og da lå niveauerne betryggende under grænseværdien.

Mange tak på forhånd / Jörgen

Det er sandsynligvis ingen problemer. Eternittage er helt ufarlige, indtil man knækker pladerne, det er da asbesten spredes.

Tænk bare på at se efter om jeres spær kan bære et yderligere tag plus sne og vindlast. Sådan som vintrene har været de seneste år, har mange tage været i farezonen.

Tak - men radonforekomsten/den påståede stigning gennem indkapsling - hvordan er det med den?

Har under mine mange år, hvor jeg har arbejdet med radonrelaterede spørgsmål, aldrig stødt på nogen eternit med radonudslip af generende størrelse...
Eternitens problematik er indholdet af asbestcementfibre, ikke radonudslip.

Iofs har jeg læst, at en radonkilde som isoleres på den ene side øger udslippet på den anden side, men præcis som Humulus har jeg aldrig hørt om, at eternit skulle være en radonkilde, det tror jeg ikke overhovedet er nogen fare.

Tak for input - jeg føler mig i hvert fald lidt roligere nu.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.