12,628 læst ·
66 svar
13k læst
66 svar
Rådnet tag?
Jo? Sådan her skriver jeg:I irihenke sagde:
Kigger man nøje kan man se, at dem, der har ligget på taget, er nogle mm tyndere, og det er også det, der gør, at overfladen kan sammenlignes med et sandpapir.
At der kommer mos og andet har jeg også påpeget tidligere.
Men hvordan ved man, at en tegl er færdig? Jeg har fået det indtryk, at det begynder at falde af stykker eller når de revner? Eller når de er så skrøbelige, at man ikke kan gå på dem.
i princippet når de falder fra hinanden. for du har stadig pap som beskyttelse.S snowjim sagde:Jo? Såhär skriver jag:
Hvis man ser nøje efter, kan man se, at de, der har ligget på taget, er nogle mm tyndere, og det er også det, der gør, at overfladen kan sammenlignes med et sandpapir.
At der bliver mos og andet har jeg også påpeget tidligere.
Men hvordan ved man, at en tagsten er færdig? Jeg har fået den idé, at det begynder at falde af stykker, eller når de revner? Eller når de er så skrøbelige, at man ikke kan gå på dem.
mange gange kan man pille tagstenene ned og bare skifte pap, strø og bær
Vores sommerhus har et pulttag, hvor undertaget er sømmet på lægter i tagstolene (snarere tagbjælker), så de er helt indbyggede, der er ingen loft. Fra indersiden kunne man intet se, indtil der en dag begyndte at løbe vand ud af en dørkarm.S snowjim sagde:
At taget var dårligt vidste jeg godt, jeg havde sagt til min kone, at inden for fem år skal vi lægge nyt tag, det blev udsat, og ferier i Thailand blev udskudt.
Nu gør vi det samme med gulvet, men det var rådnet fra den anden side...
Burde have købt en bulldozer fra starten...
Du har fået min mening om dit tag, derefter beslutter du selv, hvilken risiko du vil tage. De fleste her giver dig råd baseret på erfaring og den konstruktion, du har, at det er tid til handling.
Der er et udtryk angående gamle huse; "ser man bare til at holde taget tæt, så holder det hvor længe som helst". Så hvis der er noget, man ikke skal gamble med, er det taget.
Der er et udtryk angående gamle huse; "ser man bare til at holde taget tæt, så holder det hvor længe som helst". Så hvis der er noget, man ikke skal gamble med, er det taget.
Jeg har et eternittag, der er omkring 60 år gammelt. Men selvom det ikke - tilsyneladende - har lækket, har det været åbenbart, at det skal skiftes. Selvom eternitplader holder længere end beton, det ligger jo i navnet
. Men det er ret uinteressant i denne sammenhæng - den tekniske levetid for mit tag er udløbet.
Jeg har to valg - enten skifter jeg taget nu, eller jeg venter. Hvis jeg venter, er risikoen betydeligt højere for, at taget ikke holder tæt og i forlængelsen skader bygningsdele. Forleden faldt en del af tagskægget ned, fordi undertaget var rådnet, og nu haster det pludselig med at skifte taget. Lidt som Harrisburg...
Det er ikke muligt at vurdere, hvor længe et 60 år gammelt tag - eller 48 år gammelt betontag uden tagpap - skal holde. Den tekniske levetid på dit tag er som sagt tidligere sandsynligvis overskredet, og du kan ikke have fuld kontrol over taget, uanset hvor meget du ønsker det:
For mit eget tag ville jeg selvfølgelig hellere have skiftet det sidste år, hvis jeg kunne vælge. Og det kunne jeg jo.
Jeg har to valg - enten skifter jeg taget nu, eller jeg venter. Hvis jeg venter, er risikoen betydeligt højere for, at taget ikke holder tæt og i forlængelsen skader bygningsdele. Forleden faldt en del af tagskægget ned, fordi undertaget var rådnet, og nu haster det pludselig med at skifte taget. Lidt som Harrisburg...
Det er ikke muligt at vurdere, hvor længe et 60 år gammelt tag - eller 48 år gammelt betontag uden tagpap - skal holde. Den tekniske levetid på dit tag er som sagt tidligere sandsynligvis overskredet, og du kan ikke have fuld kontrol over taget, uanset hvor meget du ønsker det:
Enten beholder du taget og accepterer risikoen for, at det lækker eller vil lække i morgen eller om 5 år, uanset om du opdager det eller ej. Eller også lægger du nyt tag og minimerer risikoen for lækage i mange år fremover. Jeg tror, det er så enkelt.Scouten sagde:
For mit eget tag ville jeg selvfølgelig hellere have skiftet det sidste år, hvis jeg kunne vælge. Og det kunne jeg jo.
En grund til, at det er godt med tætpakket tagpap, er, at isen kan løfte en tegl, så der opstår lokal "bagfald". Det kan føre en betydelig mængde vand ind om foråret, hvis det med lidt uheld sker ved en vinkeldal. Jeg havde et Gullringshus fra 1990 med kun masonitplader under tagpladerne, som fik en del vand ind i vinklen.
Klik her for at svare