Hej,

Jeg er i gang med at ordne en tålelig opbevaringsmiljø i kælderen i et hus fra 1912. Nogle af væggene vil jeg beholde, men de er bygget med 45x45 træregel direkte på betonpladen (nogle regler endda nedstøbt i pladen). De liggende regler er altså rådne og de stående rådne ca. 8 cm oppe og derefter friske. De stående brædder, som væggene er bygget af, er friske bortset fra helt nederst. Jeg vil rive så lidt som muligt.

Nu spekulerer jeg på, om I har nogle tips til, hvordan jeg kan beholde det friske regelværk og væggene og samtidig "understøtte" under de stående regler for at aflaste det, jeg har fjernet nederst. Det skal holde i cirka ti år, indtil vi indretter til bolig i kælderen. Jeg tænker på en slags "donkrafte", som man kan sætte under de stående regler, man har savet af. Jeg har et sted lagt en mursten og slået en kile af trykimprægneret træ ind mellem den og den "hængende" regelstump, men det er jo ikke så pænt. Udenpå tænker jeg derefter at sætte en gulvlist, som "hænger" et stykke over gulvet, så ventilationen bevares. Taknemmelig for tips til, hvordan man kan gøre.

Der findes kile af plastik i byggemarkederne, som er billige. Forlæng den hængende regel, så den slutter tilpas for at slå kilene ind fra begge sider mod gulvet. Kilerne er takkede, så de snæpper i og låser hinanden, så de ikke vandrer ud igen. Eftersom kilerne er af plastik, kryber fugten ikke op i stolpen. Har du brug for liggende regler, hvorfor så ikke bruge galvaniserede pladeregler?

Læg syllpapp (tjärpapp) mod betonen og læg reglarne ovenpå, så slipper du fugten i træet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.