Jeg har brug for at erstatte dele af stolperne på en balkon. Den tidligere ejer har malet med plastikmaling og været sjusket med at holde jord og vegetation væk. Jeg tænkte på at skrabe maling, stålbørste det rådne træ væk, erstatte træet hvor det er nødvendigt, og male om med linoliemaling.
Der er i alt 6 stolper hvoraf (i det mindste) to er delvist rådne lige ovenfor reglen (45x195) som de hviler på:
Jeg skal også erstatte dele af reglarne:
Jeg tænkte på at støtte op med en støtte, for derefter at save ud fra stolperne og sammensætte nyt træ. Jeg tror, at jeg har en rimelig plan for, hvordan jeg skal gå videre, men jeg tænkte alligevel at dobbelt-tjekke her med jer.
Reglarne reparerer jeg ved at støtte op, save det rådne væk, og sammensætte en ny regel ved at skrue et stykke regel på bagsiden med konstruktionsskruer (f.eks. 8x80).
Stolperne er hule og bygget af 4 brædder (ca. 115x35 som det ser ud), dvs. stolpernes dimension er 150x150. Hvilket træ bør jeg bruge? Jeg tænkte på at save en byggregel (45x170) til, og jeg har også terrassebrædder (uimprægneret lærk 28x120), som jeg kunne bruge i stedet, men 28 mm er måske lidt tyndt i en stolpe?
Bør jeg bruge trykimprægneret? Stolpen vil blive malet med linoliemaling og vil fremover ikke have jordkontakt, men der kan komme lidt regn og sne engang imellem når det blæser, da balkontaget ikke stikker særlig meget ud.
Jeg tænkte på at placere støtten mod reglarne uden for stolpen i tagkonstruktionen: