Jeg er i gang med at renovere et lille toilet og rev i dag gulvspånpladen op. Jeg opdagede, at der ikke var noget mellem gulvbjælkelaget og grundmuren (lav krybekælder), man kan se direkte mod og faktisk næsten under facadebrædderne. Løsuldet ligger direkte mod grundmuren. Det ser ikke ud til at være nogen rigtig syll, men vægprofilerne står lodret direkte på grundmuren.

Jeg vil naturligvis gerne gøre noget ved dette, især fordi jeg vil beskytte isoleringen mod fugt fra grundmuren. Mellemrummet fra grundmur til første liggende regel er ca. 80 mm.

En delvist revet toilet med synlige rørinstallationer, isolering og en vask. Værktøj og en plastikpose ligger på gulvet. Byggeplads med synlig isolering og grundmur, ingen synlig syll, vægregler står direkte på fundament, problemer med isolering mod fugt.

Svært at se, men er det ikke sådan, at "syllen" er den horisontale regel, og den er opklodset af en eller anden grund? Ujævn grundmur? At sætte en mere normalt placeret syll der føles som en tidskrævende indsats, men kan man løfte vægreglerne en smule, så man kan få lidt syllpap under, forhindrer du evt. kapillære kræfter. Går de ikke at løfte nogle mm, kan man altid klodse under, med en multicutter save en smule i underkanten og derefter klodse op, når man har fået en syllpap under.

• Synes
torparavgrund
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.