Hej,
vi er i gang med at renovere et brusebad i kælderen og jeg har brug for nogle råd, før jeg går videre.
Baggrund: hus fra slutningen af 70'erne, indvendigt isoleret kælder. Bruserummet er en del af vaskerummet, med en simpel skillevæg mellem vaskerum og bruserum. Størrelsen på bruserummet er ca. 160x385. Jeg gætter på, at det var tænkt som en sauna i en del af bruserummet, men det har det aldrig været. Rummet ligger i husets hjørne. En lille del af rummet har været en "vådrumszone" med vådrumsgulv på vægge og gulv (den røde streg på billedet skal vise vådrumsmåtten. De øvrige vægge er ubehandlet gips
Vi vil have omtrent samme setup som før, med gulv på væggene i bruseren, men malet væv i resten af rummet.
Jeg har revet måtten ned fra væggene og også taget den lille skillevæg E ned (den skal erstattes med en glasvæg). Meget af papiret på gipsen slap, da jeg tog måtten ned, så jeg fjernede gipspladerne A, B2 og C. Plade B1 er også dårlig i papiret, men kan ikke tages ned, da den fortsætter ind i vaskerummet, bag skillevæggen. Gulvlæggeren sagde, at det ikke skulle være et problem, at papiret er sluppet, de primer og spartler, så jeg stoler på, at det bliver godt.
Men nu slog det mig, at jeg nok vil have OSB/plywood bag de nye gipsplader for at kunne ændre brusevægge, mm i. Der er nogle gamle kortlinger til bruseblander, men det er alt.
Hvordan løser jeg det på den bedste måde?
Mit forslag er at sætte 12 mm plywood der, hvor gipsplade B2 og C sad. Derefter sætter man ny gips ovenpå dette. Jeg skal så forskyde samlingerne, så jeg ikke får plywood- og gipssamlinger over samme regel. Det vil føre til, at jeg får to gipssamlinger midt i bruseren, over regel R2 og R3.
Nogle spørgsmål, der opstår:
- Kan man sætte 12 plywood kant i kant med en gipsplade og derefter sætte et lag gips uden på dette, uden at forskellen i tykkelse mærkes (gipsen er vel 13 mm)?
- Er det et problem, at samlingerne på gipsen kommer midt i bruseren (over regler R2 og R3)?
- Hvordan gør man med det ydre lag gips over plade B1? Der er ingen regel i hjørnet, som jeg kan fastgøre den ydre plade imod. Er det nok at fastgøre i gulv/loft? Eller bør jeg lime på en måde? I så fald med hvad? Gipsfugemasse?
Det fine ved plyfa bag gips er, at du kan have gipssamlingerne hvor som helst du vil. Angående gips uden hjørneprofil (b1); fjern alt løst, prime, brug derefter byggelim, der fungerer godt mod gipsplade. Spænd pladen, mens limet hærder.