Jeg har lidt spørgsmål og overvejelser vedrørende fugtproblemer i vores pudset rækkehus. Det bliver en ret lang historie, men forhåbentlig har en venlig sjæl tid til at læse.
Vi købte et nybygget rækkehus med indflytning i 2009. Det er et rækkehus med ejerret, som blev opført af en større aktør på boligmarkedet, der igen hyrede en ekstern entreprenør til totalentreprisen. Facaden er en pudset facade med tyk puds på mineraluld med Minerit som vindsikringsplade. Huset har en balkon, der bæres af en række gennemgående træbjælker.
Et år efter indflytningen (2010) opdagede vi fugtplamager på væggen ved loftet i stueetagen, efter kraftig regn. Det var regnet ind via balkonen på førstesalen, og løbet ned via væg/loft-tilslutningen i stueetagen. Der kunne ikke ses noget på gulv eller væg på førstesalen. Man åbnede små dele af væggen i stueetagen og målte fugt i bjælker og gips, og den fugt man fandt tørrede hurtigt op. Entreprenøren opdagede huller i drypnæsen, som ligger over balkonbjælkerne. Hullerne var opstået, da man havde skruet gulvbrædderne på balkonen fast. Man mente, fejlen var udbedret efter korte tests.
I juni i år fik vi igen vand ind ved regn, omtrent samme sted. Man åbnede igen små dele af væggen i stueetagen for at måle fugt. Gips og regler var selvfølgelig fugtige, da det var dagen efter regnen. Man åbnede også gulvet og væggen på førstesalen, for denne gang at komme til bunds i problemet. Man rev ned, spulede, undersøgte, rev ned, spulede, undersøgte... Fejlen skyldes mangler i både plade- og pudsarbejdet ved balkon og vinduespartiet på førstesalen, og forhåbentlig vil de løse problemet denne gang, da de har været grundige i fejlsøgningen. Præcist hvilke tiltag, der kræves for at rette fejlen, får vi at vide efter ferien, når deres undersøgelse er afsluttet.
Det, jeg primært vil spørge jer om her, angår genskabelsen af de skader, der er opstået ved fejlsøgningen. De har revet gulv og vægge ned på førstesalen, så langt ud at de nu er ude ved pudsen. Det betyder, at de har fjernet kortlingerne ved balkonbjælkerne, skåret i stykker og fjernet en stor mængde dampspærre/plast mellem etagerne, kappet mineritplader og ydre isolering, og endda forårsaget huller i pudsen (huller som udefra dækkes af balkon og drypnæse). Min overvejelse er, hvordan vi som husejere sikrer os, at entreprenøren udbedrer dette på en god/faglig forsvarlig måde? Som uvidende undrer jeg mig straks over, hvordan man samler mineritpladerne på en god måde indefra osv.? Kan vi kræve, at en uafhængig part inspicerer skaderne og kommer med en erklæring om, hvordan genoprettelse skal ske? Kan vi også kræve, at nogen kvalitetssikrer/dokumenterer hvert trin i udbedringen, da der er så meget, som ikke kan kontrolleres, når arbejdet først er fuldført?
Jeg vedhæfter nogle billeder, der viser, hvordan de har revet væg og gulv ned på førstesalen ved balkonen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.