Hej, jeg købte et gammelt hus med en tilbygget garage for nogle uger siden og er begyndt at fikse lidt overalt. Nu fik jeg den ide at tjekke, hvordan det stod til bagved pladen, som de havde gravet ned ved siden af garagen og fyldt op mod. Bagved var der huller, som I ser på billederne...


Der sidder heller ingen plast eller vindpapir i væggen har jeg bemærket.
Der ligger en 95x45 regel direkte på pladen, der er rigtig rådden, som bjælkerne står på (95x95 tror jeg de er), og mindst to af de grove er lidt råddenskadede længere nede. Kunne jeg aflaste dem, save af og lægge lecablokke under?
Og resten så... jeg overvejer at rive alt undtagen de lodrette bjælker ned og starte forfra, men hvordan gør man?
Kan vel også nævne, at det kun handler om denne korte væg, der lå under terræn-niveau. De andre ser ok ud.
Der sidder heller ingen plast eller vindpapir i væggen har jeg bemærket.
Der ligger en 95x45 regel direkte på pladen, der er rigtig rådden, som bjælkerne står på (95x95 tror jeg de er), og mindst to af de grove er lidt råddenskadede længere nede. Kunne jeg aflaste dem, save af og lægge lecablokke under?
Og resten så... jeg overvejer at rive alt undtagen de lodrette bjælker ned og starte forfra, men hvordan gør man?
Kan vel også nævne, at det kun handler om denne korte væg, der lå under terræn-niveau. De andre ser ok ud.
Hmm meget skummelt... burde ikke være fjernet. Men her er i hvert fald billederne fra det første indlæg og to billeder fra, hvad jeg lavede i dag.
Har tænkt mig at løfte væggen en millimeter og lægge en 120x45 syll på lecablokkene. Så bliver der en dør midt på væggen og 45mm ekstra isolering på ydersiden. Det bliver nok fint til sidst.
Har tænkt mig at løfte væggen en millimeter og lægge en 120x45 syll på lecablokkene. Så bliver der en dør midt på væggen og 45mm ekstra isolering på ydersiden. Det bliver nok fint til sidst.
Senest redigeret:
Nja, det var vel lidt dårligt med brug. Tænkte, at det kunne være nok, hvis jeg spikrer fast syllen i lecasten med tanke på kulden og pudser ind- og ydersiden, når det bliver lidt varmere..? Men hvordan gør man med brug nu, når det begynder at blive omkring -5 grader ude? Jeg har ikke bygget mere, så der er intet, der forhindrer, at jeg simpelthen løfter lecasten væk igen og smider lidt brug i, hvis det nu fungerer godt i minusgrader, men det føles træls..
Hvad er risikoen, hvis jeg lader det være, som det er, og bare pudser senere?
Skulle tro, at det bliver meget svært at få noget puds til at holde 
Sømmers du syllen i lecan, så vil stenene bevæge sig med træets fugtbevægelser (vinter-sommer), og der er intet, der holder dem tilbage fra at gøre det, medmindre de sidder i mørtel.
Alternativet, hvis du ikke vil løfte dem og mure fast dem, er nok at tage en mineritskive udvendigt (ser ud som puds), så får du en pæn og tæt yderside alligevel
Nogen anden har måske nogen idé?
Obs, jeg er selv kun amatørbygger, så tag mine anbefalinger som sådanne
Sømmers du syllen i lecan, så vil stenene bevæge sig med træets fugtbevægelser (vinter-sommer), og der er intet, der holder dem tilbage fra at gøre det, medmindre de sidder i mørtel.
Alternativet, hvis du ikke vil løfte dem og mure fast dem, er nok at tage en mineritskive udvendigt (ser ud som puds), så får du en pæn og tæt yderside alligevel
Nogen anden har måske nogen idé?
Obs, jeg er selv kun amatørbygger, så tag mine anbefalinger som sådanne
I aften vil jeg forsøge at mure blokkene fast ordentligt. Må se, hvordan det går.. har aldrig rørt en murske før.
Havde jo tænkt mig at efterisolere 45mm på ydersiden, men spørgsmålet er, om det giver så meget, at det er det værd? Har jo gamle foldedøre på i alt 5kvm, som har betydeligt højere u-værdi end væggene i dag, så det vigtigste må vel være først og fremmest at få sat vindpappen op, så det ikke blæser ind i isoleringen...
Havde jo tænkt mig at efterisolere 45mm på ydersiden, men spørgsmålet er, om det giver så meget, at det er det værd? Har jo gamle foldedøre på i alt 5kvm, som har betydeligt højere u-værdi end væggene i dag, så det vigtigste må vel være først og fremmest at få sat vindpappen op, så det ikke blæser ind i isoleringen...
Klik her for at svare



