Ville være utrolig taknemmelig, hvis nogen kunne give os nogle gode råd!!! Murer høj støttemur i leca (3 meter høj på det højeste punkt og 'hælder' derefter nedad til ca. 1 meter på det laveste punkt). Muren ifølge alle kunstens regler. Ved siden af muren skal der ligge en trappe i bloktrin, og muren skal med andre ord kun genopfyldes på den ene side.

Nu til vores problem!! Hvilke materialer kan vi bruge til genopfyldningen.

Løsning 1: Først havde vi en vild idé om at bruge overskydende letbeton (har uendelig meget) og stable op i bunden ovenpå en seng af makadam og ovenpå letbetonen derefter fylde på med knust sten og derefter sættegrus til bloktrinene i trappen. Ville det overhovedet være muligt at gøre sådan? Måske f.eks. hvis man støber på letbetonen? OK, det er måske ikke en supergod løsning, risiko kan være, at letbetonen fryser i stykker, men ville løse to problemer for os (at komme af med overskydende byggemateriale + undgå at køre 30 kubik med knust sten herhen)

Løsning 2: Makadam (16-32) i bunden 40 cm, fiberdug, eksisterende fyldmateriale (består mest af sten i forskellige størrelser + sand & lidt jord - så der kan ikke vokse noget i det, så det kan ikke bruges til noget andet, hvor der skal plantes noget), og til sidst ca. 30 cm knust sten af finere dimension og ovenpå dette bloktrinene. Spørgsmålet her er vel, hvordan man kan sikre sig, at det eksisterende fyldmateriale ikke sætter sig med tiden, og trappen bliver skæv?? Trappen støder på den ene side op til støttemuren og på den anden side af trappen til en skråning.

Løsning 3: Helt klart dyrest!! Købe 30 kubik makadam eller lignende og fylde op med og bloktrinene ovenpå det.

Er der nogen, der har nogle overvejelser? Råd? :)

3m høj leca mur......hvordan får man den til at tåle jordtrykket? Korte spændvidder og mange kontraforer?

Kan I ikke sælge letbetonen på Den Blå Avis? Letbetonblokke plejer jo ikke at være gratis?

Ja, korte spændvidder, meget armering + kontraforer + støbt som T-støtte i bunden etc. Selvfølgelig kan vi annoncere letbetonen, men det nemmeste ville være, hvis vi bare kunne stable den op indenfor støttemuren ifølge idé 1. Hvad synes I??

Letbeton "kritsten" suger fugt og frostsprænger. Om det derefter gør, at masserne rejser sig eller falder sammen, kan man jo spekulere i. Antageligvis ikke det bedste fyld, hvis man vil have et bestandigt jordniveau.

Ja, det er jo det, vi spekulerer i også - hælder nok ikke til, at det er værd at tage risikoen med lättbetongen. Men løsning 2 så? Hvor bekymret skal man være for, at de eksisterende masser pakker sig? Vores entreprenør virker ikke bekymret for det.

Jeg byggede en støttemur, der er 1,8m med delte kontraforer med poolen, jeg turde ikke satse, så jeg brugte 16-32, fortryder ikke, det blev virkelig stabilt.
Kan roligt sige, at jeg sover godt om natten.
I mit tilfælde gik der 3 læs á 13 ton til at fylde....

/Peter

Ja, det er vel måske det eneste rigtige. Trist bare at køre væk med masser som måske kunne bruges….det er umuligt at lægge et andet sted eftersom at ikke indeholder nogen jord direkte. Måske heller ikke tør at tage chancen men undrer alligevel om det kunne være en løsning.

Findes der nogen som tror på løsning 2? Eller skal vi gå på løsning 3, som Peter, helt enkelt? Gud hvilket vaklen.

Jeg tror nok, at #2 kan fungere, hvis man anstrenger sig for at presse fyldmaterialet sammen, mens man fylder. Men jeg ville fylde med 0-32 og/eller 8-16 nærmest lecamuren for at drænere vandet væk og undgå frostskader mod muren.

Tak, ja, jeg ventede vel egentlig bare på, at nogen skulle sige alt. 2 :-). Tættest på muren bliver platon, 0-32 eller 8-16 + geotexduk. Men trappen er bred & muren høj så der skal bruges meget for at fylde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.