Hej!
Skal snart, måske i weekenden, pudse badeværelset med Webers Designpuds.
Da det eneste pudsearbejde jeg har udført er, at have slemmet vores fundamentmur, hvilket var simpelt og ikke stillede direkte krav til udseendet, ønsker jeg tips og råd :geek:

Underlaget er vådrumspaneler med tætningsfolie, så det skal være lige og glat bortset fra foliens samlinger, der bygger lidt ud.

Sådan skriver de i beskrivelsen:
1. På det færdige tætningslag påføres med en 6-8 mm tandspartel et lag weber rex fix som efter udglatning med spartlens glatte side giver et heldækkende lag på cirka 2–3 mm.

2. Mens weber rex fix stadig er våd og senest inden for en time påføres et lag på 5-7 mm af Weber Designpuds som udjævnes med en glat stålspartel.

3. Mens den påførte mørtel er våd, påføres webertherm 397 EF-net, som arbejdes ind, så hele nettet omsluttes af mørtel og en glat og plan overflade opnås. Indvendige og udvendige hjørner, vinduer og dørindfatninger suppleres med webertherm 391 hjørneliste, som påføres samtidig med webertherm 397 EF-net.

4. Når første lag har tørret og tidligst efter et døgn skal yderligere cirka 4-5 mm af Weber Designpuds påføres som derefter bearbejdes eller kvastes til en ønsket struktur.

https://www.se.weber/files/se/2020-02/weber-designputssystem-for-vatrum.pdf

Mit vigtigste spørgsmål, som jeg ikke finder svar på via Google, er, om jeg behøver at pudse hele rummet i ét træk. Eller om jeg kan tage en overflade ad gangen. Altså en væg. Derefter lade den tørre, og så måske næste dag pudse en anden væg. Eller risikerer hjørnerne at sprække da?
Hvert hjørne vil selvfølgelig blive netbehandlet ifølge beskrivelsen.

Et andet spørgsmål, jeg har, er, om jeg bør bruge skinneprofiler. Jeg antar, at det ikke er nødvendigt, da underlaget er lige :thinking:

Hvilke værktøjer anbefaler I?

• Badeværelse under renovering med vådrumspaneler mærket HEY'DI, fliser på én væg og bunker af fliser på gulvet. Plastikdækkeserviet beskytter gulvet.
Senest redigeret:
.

• Væg i et rum under renovering med Hey'di vådrumsmembran. Der er fliser halvvejs oppe på væggen, og værktøj samt materialer ligger på gulvet.
Ingen der kan svare på om man kan pudse en væg ad gangen ?

Har meget svært ved at tro, at det ville have nogen betydning.

B
Jeg har pudset dele, typisk 1 væg. Det går, men det bliver ikke lige så godt (pænt) som at gøre alt i én omgang. Så hvis det er muligt, ville jeg forsøge at få alt færdigt, eller i det mindste få så få samlinger som muligt.

Jeg har brugt både med og uden skinner. Det bliver mere jævn tykkelse med skinner i det mindste, når jeg pudser. Skinnen er til for at få jævn tykkelse, ikke for at rette op væggen. Men det burde vel stå i instruktionen?

Pudsbræt, kanitz, sværd og passende formet murerske plejer jeg at bruge.

K
Årsagen til, at du ikke får noget fornuftigt svar, er jo, at dette her ikke handler om traditionel pudsning.
Dette her er jo mere microcement/tadelakt, og derfor bør man følge producentens anvisninger, da der ikke rigtig findes almindelig praksis, da overfladelaget ikke er særligt udbredt i Sverige (endnu).

Det kritiske, som jeg ser det, er, hvordan man skal håndtere hjørnelisterne, hvis man deler det op væg for væg.
Og stadig få et godt udgangspunkt, når tilstødende væg skal laves.

Du bør nok kontakte leverandøren for at diskutere spørgsmålet, det er jo alligevel deres produkt og dem, der skal give garantierne i sidste ende.

Tak for svaret :)(y)
Webers instruktioner er dem jeg skrev & linkede.
Der står intet mere om fremgangsmåden. Derfor tænkte jeg, at det samme burde gælde som ved traditionel pudsning.
Men jeg skrev til Weber i går morges. Deres svar var uklart, men omtrent det samme som jeres. At man med fordel pudser hele rummet på én gang, men at det er muligt at tage en væg ad gangen.

[/QUOTE]Pudsbræt, kanitz, sværd og passende formet murske plejer jeg at bruge.[/QUOTE]

Hvad bruger man sværdet til?

Hvordan blev dette? er i gang og skal planlægge badeværelse, hvor jeg er interesseret i webers designmørtel eller mikrocement på alle overflader undtagen bruseniche.

S senegym sagde:
Hvordan blev det? er i gang og skal planlægge badeværelse hvor jeg er interesseret i webers designpuds eller mikrocement på alle overflader undtagen bruseren.
flot puds/mikro cement ej prøvet

Du har ingen billeder? Nysgerrig

Putsbräde, kanitz, svärd och lämpligt formad murslev brukar jag använda.[/QUOTE]

Vad använder man svärdet till ?[/QUOTE]
Att jämna till ytan med

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.