Hej! Vi laver en tilbygning på ca. 6x5m, krybekælder og 1 etage, sadeltag. Har dog brug for råd vedrørende bjælkelaget. Vores konstruktør havde først tegnet en søjle midt i krybekælderen, hvor en limtræsbjælke skulle hvile, som støtte for bjælkelaget. Da vi ønsker en "ren overflade" i krybekælderen, foreslog konstruktøren i stedet en HEA bjælke på 300kg (se billede).
Byggefirmaet har dog et andet forslag, delvist fordi det bliver utroligt svært at få HEA-bjælken på plads (kan ikke løftes ind med kranbil), nemlig at man bygger bjælkelaget med KERTO-bjælker. Se billede. Hvad synes I om den variant? Bliver måske dyrere, men det føles tiltalende...? Ifølge Træguiden skal KERTO-bjælke af mål 45x300 klare op til 5 meters spænd.
Utroligt taknemmelig for al input!
Med venlig hilsen Erik
Alt handler om at klare kravene til maksimalt tilladt nedbøjning/svigt i gulvet.
Der er vel mange alternativer samt fordele og ulemper.
Man må regne på det.
Er det 5m spænd? Altså 5m mellem indvendige grundmure?
Jeg har 4,8m og valgte at udføre etagedækket med almindelige 45x220 med CC 30cm og 1m mellem kortlejer.
Synes at det virkede mest praktisk og gjorde, at jeg fik minimalt med spild.
Hopper jeg på gulvet, føles det stabilt.
Jo præcis, kortlinger. Telefonelændet "justerer" ordene forkert nogle gange.
Ok 4,3m så behøves der vel ikke nogen avancerede løsninger. Er jo en almindelig længde. Gør det som bliver billigst. Skal du isolere selv?
Med ulige CC bliver det meget arbejde med isolerkniven.
Findes skabeloner på nettet, der angiver nedbøjning for forskellige spændvidder og afhængigt af, hvor tæt man regner.
Måske er 45cm nok i dit tilfælde, og så findes der jo std isolering tror jeg.
Det er ikke muligt at løse bjælkelaget med almindeligt konstruktionsvirke 45x220 C 24 uden midterbjælke. Ikke engang hvis man lægger det på c/c 300 mm. Alternativerne er limtræ eller Kertobalk. Den mindste limtræsløsning er 42x270 c/c 600 med skruelimmede gulvspånplader. En sådan limtræsbjælke koster nok over 500 kr stykket. Jeg har ingen grunddata på Kertobalkar men hvis man kigger i deres brochure, burde 45x260 c/c 400 med skruelimmede spånplader være tilstrækkelig. Personligt ville jeg vælge en større dimension både for limtræ og Kerto for at undgå at skruelime. Fordelen med limtræ og Kerto (mener jeg) er, at man bestiller dem i den rette længde, så man undgår spild.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.