Mikael_L
Tjaba.
Jeg har lyst til at sætte en mineritskive op bag den kommende kamin, derefter pudse tyndt eller gøre noget andet, der giver en pudsstruktur, og endelig male med hvid silikatfarve (for den er vel varmebestandig?).

Jeg ville også gerne have, at der blev lidt striber i pudsen, eller i det der ligner puds. Jeg ved ikke, hvad det hedder, skuret overflade?
Omtrent sådan her:
post-1013-1216129067_thumb.jpg

Jeg håber, nogen har et tip om, hvilket materiale på mineritskiven der kan være passende.

Hvorfor ikke nette og pudse med 20 mm puds?
Ved ikke om du kan få den struktur med plast puds.

Men jeg er usikker.

Mikael_L
Nu havde jeg vel ikke tænkt, at det skulle lægges så tykt, men må det være sådan, så må det vel blive sådan.
Kaminen er jo ikke på plads endnu, så alt kan jo stadig flyttes lidt. :)

For at få den struktur er det nok at male med strukturfarge.

Mikael_L
Det må under alle omstændigheder tåle en vis forhøjet temperatur over lange perioder. Jeg ved ikke rigtig, hvor varmt det bliver der, men f.eks. en plastfarve tror jeg ikke holder i længden.

Kan man blande sand i silikatmaling og så male med dette?

vil bare sige, at man ikke må polere på minerit ifølge deres sælger, men brug Aquapanel udvendige plade i stedet.

• Synes
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Mikael_L sagde:
Det må under alle omstændigheder kunne tåle en vis forhøjet temperatur i længere tid. Jeg ved ikke rigtig, hvor varmt det bliver der, men f.eks. en plastikmaling tror jeg ikke holder i længden.

Kan man blande sand i silikatmaling og så male med dette?
Man kan og man må. Gjorde det selv en gang. Dog ikke bagved ovnen.

Den overflade burde vel næsten kunne opnås med en kalkbørste. Er man lidt let på hånden og har en puds, som er finkorning, så burde det gå.

S
farven tåler varmen. i hvert fald i 2 år.
fyres hver dag i vinteren

Mikael_L
Fredrik.engdahl sagde:
vil bare sige, at man ikke må pudse på minerit ifølge deres sælger, men brug i stedet Aquapanel udvendige plader.
Men hvad er minerit for en skod-plade egentlig. :O

Er den lavet af sukkerglasur eller ... :x

Går i stykker, hvis der klinkes på den, går i stykker, hvis der pudses på den ... :@

Det er vel kun masonit og treetex, der er dårligere plader. Jeg skal aldrig aldrig aldrig nogensinde mere købe en mineritplade. :@

Tag Aquapanel men køb 2. Du kommer til at knække en, inden den kommer op.

Jeg ville tage minerit og prime med primer+sand. Så "male/spartle på" med farvet spartel. Struktur med tapetseringsbørste.

Klart. Men så ville jeg gøre.

Hvorfor ikke klæde den med granitsten?
Eller bare påføre udendørsfix til klinker og skabe struktur i denne? Den er oftest cementbaseret.

Senest redigeret:
Mikael_L
Ja fix burde vel også gå godt at "pusse" med, i et ganske tyndt lag.

Ja hvis nu minerit tåler fix da ... :x

Jeg har allerede nogle mineritskiver, som jeg har syntes det var rart at få brugt.
Men hvis nu mineritskiver er sådan noget skidt så må jeg måske smide dem. Og i stedet købe en kvalitetsskive, der hedder gipsskive i stedet. d^_^b

Gipsskiver må ikke bruges som brandsikring bag brændeovne. Jeg forsøgte. Det blev et nej.

Mikael_L
Jeg har allerede den godkendte afstand til brændbar væg på plads. Men jeg vil gøre væggen lidt pænere.

Granit på minerit. Kan du ikke lide det?

• Moderne brændeovn med sort skorsten mod en væg af granit og minerit i et stueinteriør med trægulv.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.