41,043 læst ·
38 svar
41k læst
38 svar
Pudse på minerit.
Det koster at ligge på topppppMikael_L sagde:Opdatering. Der findes vistnok silikatmaling, hvis man går til en almindelig malerforretning. Beckers og Caparol f.eks. Så er der dolomitsand at blande i malingen, hvis man vil have struktur som puds. Dette lyder meget enkelt og godt. Men jeg har stødt på et problem med emballagestørrelserne. Beckers mindste er 3 liter, og Caparol mindste er 10 liter, og jeg skal male 2 kvm ... :O
I inderhjørnet bag min kamin sidder to mineritskiver, som jeg har pudset (kan dog ikke huske, om jeg brugte B eller KC). Det ser ud til at fungere helt fint. Jeg kalkede pudset bagefter, hvilket garanteret tåler varme. Den eneste ulempe er, at det kan smitte lidt af, hvis man nu skulle gnide sig op ad væggen.
Jeg tror ikke Mikael ville gøre dette. Men hvem vedapotekarnes sagde:I inderhjørner bag min kamin sidder to mineritskiver som jeg har pudset (kommer dog ikke i tanke om jeg havde B eller KC). Det ser ud til at fungere hvordan godt som helst. Jeg kalkede pudsen bagefter hvilket garanteret tåler varme. Eneste ulempe er at det kan kritte lidt hvis man nu skulle gnide sig mod væggen.
Nu er det klart.
Jeg købte Beckers silikatmaling og deres middelgrove strukturmiddel, en hvid dolomitsand.
Jeg grundede først mineriten et lag med lidt fortyndet silikatmaling.
Derefter penslede jeg med silikatmaling og sand blandet, brugte sådan en lille rollerset til 10 kr. fra Biltema, tænkte at det ville være garanteret engangs.
Og JA, sandet kan overhovedet ikke vaskes helt ud.
Så fjernede jeg forsigtigt det mest løstsiddende sand og skrabede nogle enkelte lidt for høje toppe ned.
Og endelig en slutstrygning med kun maling, så sandet sidder bedre fast og alt får garanteret et jævnt hvidt udseende.
Det ser godt ud, men jeg har ikke fået nogen kostestriber i "pudset", det kunne måske være lykkedes, hvis jeg havde manipuleret lidt mere med det, men det var let at børste alt sand væk, da jeg prøvede at trække lidt i det, og det så jo ikke specielt godt ud, en stort set mineritplade-glat hvidmalet overflade omgivet af hvidt puds-agtigt.
Så jeg droppede det.
Jeg glemte at tage et billede, det var desuden ikke helt tørt, da jeg forlod det i går, men jeg kan fikse et billede senere.
Jeg købte Beckers silikatmaling og deres middelgrove strukturmiddel, en hvid dolomitsand.
Jeg grundede først mineriten et lag med lidt fortyndet silikatmaling.
Derefter penslede jeg med silikatmaling og sand blandet, brugte sådan en lille rollerset til 10 kr. fra Biltema, tænkte at det ville være garanteret engangs.
Og JA, sandet kan overhovedet ikke vaskes helt ud.
Så fjernede jeg forsigtigt det mest løstsiddende sand og skrabede nogle enkelte lidt for høje toppe ned.
Og endelig en slutstrygning med kun maling, så sandet sidder bedre fast og alt får garanteret et jævnt hvidt udseende.
Det ser godt ud, men jeg har ikke fået nogen kostestriber i "pudset", det kunne måske være lykkedes, hvis jeg havde manipuleret lidt mere med det, men det var let at børste alt sand væk, da jeg prøvede at trække lidt i det, og det så jo ikke specielt godt ud, en stort set mineritplade-glat hvidmalet overflade omgivet af hvidt puds-agtigt.
Så jeg droppede det.
Jeg glemte at tage et billede, det var desuden ikke helt tørt, da jeg forlod det i går, men jeg kan fikse et billede senere.
Ja det er virkelig ikke let at fotografere en hvidmalet væg med pudsstruktur, især med et almindeligt men skræp kompaktkamera og uden nogen speciel belysning at eksperimentere med. :x
Men her kommer en teaser.
Jeg poster et billede over hele opstillingen senere, når kaminen er på plads, i denne tråd:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/172249-posta-bilder-pa-er-kamin.html
Men her kommer en teaser.
Jeg poster et billede over hele opstillingen senere, når kaminen er på plads, i denne tråd:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/172249-posta-bilder-pa-er-kamin.html
Medlem
· Västra Götaland
· 8 indlæg
Forstår jeg rigtigt, at du har sat granit på en mineritskive? Hvordan har du fastgjort den? Jeg har minerit (limet på spån) i gangen og overvejer at lægge klinker på, men har hørt, at man ikke kan sætte klinker eller fliser på minerit, fordi det slipper.
Klik her for at svare