41,043 læst ·
38 svar
41k læst
38 svar
Pudse på minerit.
jeg ved, at det har været oppe til diskussion med gips bagved kamin. Men jeg har en kollega, der fik en kamin installeret af forhandlerens montører, og der var ingen problemer med at have gips bagved kaminen ifølge forhandleren og skorstensfejeren (Landskrona kommune)
Det hænger sammen med brændeovnens monteringsanvisning. Nogle kan monteres 100 mm fra brændbart.Fredrik.engdahl sagde:
Er det hjemme hos dig?kamilenski sagde:
Det ser ud til, at du har stjålet vores plantegning, typ...
Men flot med sten som den bag brændeovnen, sådan har jeg også tænkt, men har derefter begyndt at overveje noget, der skal se ud som en pudset hvidmalet væg.
Intet er besluttet endnu ...
Har du anvendt almindelig indendørs maling, plastmaling?SBH sagde:
Jeg undrer mig lidt over, hvad den maling synes om de lidt halvhøje temperaturer, der altid bliver, når man fyrer så?
Hvad tipser du om at lave struktur med?
kami, nu har jeg tænkt en omgang mere på klinker på væggen bagved, men selvom jeg er meget fristet
Jeg må tjekke med en malerforretning om, hvad der sker, hvis man blander sand i silikat-maling.
For Guds skyld!
MAL IKKE MED ALMINDELIG FARVE!!!
Vi har testet én gang hos min søn med Hornbach vægfarve. Ved temperaturer over 55-60 grader begynder farven at udsende en frygtelig lugt. Som brændt plastik. Det var umuligt at være indendørs.
Man måtte derefter varme/lufte ud i 2 uger. Lugten bliver hængende! Svier i øjnene...
Gør det ikke.
MAL IKKE MED ALMINDELIG FARVE!!!
Vi har testet én gang hos min søn med Hornbach vægfarve. Ved temperaturer over 55-60 grader begynder farven at udsende en frygtelig lugt. Som brændt plastik. Det var umuligt at være indendørs.
Man måtte derefter varme/lufte ud i 2 uger. Lugten bliver hængende! Svier i øjnene...
Gør det ikke.
Nu har jeg lavet en del farve-research på nettet.
Alle farver jeg finder ser ud til at have akryl eller styrenakryl som bindemiddel. Så har jeg kigget på farver som hedder bl.a. silikatfarve, sokkelfarve, pudsfarve m.m.
Det ser i hvert fald ud til at være et lignende produkt.
Jeg har også læst mig til, at rigtig silikatfarve ser ud til at bestå af to forskellige ting, der skal blandes kort før brug. Men sådan et produkt har ingen almindelig farvehandel tilsyneladende, heller ikke Byggmax, Jula, Biltema m.fl.
Hvis jeg ville undgå en almindelig vægfarve på grund af risikoen for, at den tager skade af varmen, føles det jo heller ikke så godt med disse pudsfarver med akryl i.
Alle farver jeg finder ser ud til at have akryl eller styrenakryl som bindemiddel. Så har jeg kigget på farver som hedder bl.a. silikatfarve, sokkelfarve, pudsfarve m.m.
Det ser i hvert fald ud til at være et lignende produkt.
Jeg har også læst mig til, at rigtig silikatfarve ser ud til at bestå af to forskellige ting, der skal blandes kort før brug. Men sådan et produkt har ingen almindelig farvehandel tilsyneladende, heller ikke Byggmax, Jula, Biltema m.fl.
Hvis jeg ville undgå en almindelig vægfarve på grund af risikoen for, at den tager skade af varmen, føles det jo heller ikke så godt med disse pudsfarver med akryl i.
Opdatering.
Der findes åbenbart silikatmaling, hvis man går ind hos en almindelig farvehandler.
Beckers og Caparol f.eks.
Derefter findes der en dolomitsand at blande i malingen, hvis man vil have struktur som puds.
Dette lyder meget enkelt og godt.
Men jeg er stødt på et problem med emballagestørrelserne.
Beckers mindste er 3 liter og Caparol mindste er 10 liter, og jeg skal male 2 kvm ... :O
Der findes åbenbart silikatmaling, hvis man går ind hos en almindelig farvehandler.
Beckers og Caparol f.eks.
Derefter findes der en dolomitsand at blande i malingen, hvis man vil have struktur som puds.
Dette lyder meget enkelt og godt.
Men jeg er stødt på et problem med emballagestørrelserne.
Beckers mindste er 3 liter og Caparol mindste er 10 liter, og jeg skal male 2 kvm ... :O