Jeg har forsøgt at dimensionere vores eksisterende pulttag og dets belastninger. Jeg vil kontrollere, om den eksisterende murstensvæg kan klare belastningerne fra den langsgående midterbjælke (limtræsbjælke), som aflæsses på i alt fire punkter, to søjler i midten samt to ydervægge.
Den vertikale belastning er 22 kN. Vil væggen, der er muret kalksandsten fra 1935, klare dette? Væggen er ca. 25 cm tyk og ca. 2,5 meter høj. Der er en stål U-bjælke indmuret over vinduet. Limtræsbjælken vil komme til at ligge næsten præcist i midten over vinduet, som er 80 cm bredt.
Jeg har ingen opfattelse af, om det er rimeligt, men ifølge beregningen bliver det så meget med snølastzone 2.5.
Totallasten på taget virker jo at være ca. 3 kN/m2. Hele lasten for 12 kvm bliver vel da 36 kN, som så skal fordeles ned til grunden via et antal søjler og vægge. Svært at se, hvordan det skal blive netop 22 kN i det aktuelle punkt?
Snart dukker der vel op en konstruktør, som ved mere
Totallasten på taget ser ud til at være ca. 3 kN/m2. Hele lasten for 12 kvm bliver så 36kN, som derefter skal fordeles ned til fundamentet via et antal søjler og vægge. Svært at se, hvordan det lige skulle blive 22 kN i det aktuelle punkt?
Snart dukker der sikkert en konstruktør op, som ved mere
Hvor kommer 12 kvm fra? Den totale tagflade er 67 kvm.
22 kN synes at passe ganske godt hvad angår punktlasten på murstensvæggen. At sige noget om hvad murstensvæggen kan tåle er derimod svært. Holdbarheden ved en murstensvæg afhænger, udover dens geometri, af murstenenes og mørtelens holdbarhed. Murstenenes holdbarhed kan variere meget afhængigt af typen. Kalksandsten hører til dem, der tåler mindst. Mørtelens holdbarhed afhænger af dens sammensætning. I dette tilfælde er det op til stålbjælken at klare tricket. Uden den tåler væggen ingenting. Det kan den nok hvis den er tilstrækkelig kraftig og har tilstrækkeligt lange oplag ved siden af vinduet. At sige noget bestemt om det er derimod vanskeligt.
22 kN ser ud til at passe ret godt, hvad angår punktlasten på teglmuren. At sige noget om, hvad teglmuren tåler, er derimod svært. Holdbarheden af en teglmur afhænger, udover dens geometri, af murstenenes og mørtelens holdbarhed. Murstenenes holdbarhed kan variere meget afhængigt af typen. Kalksandsten hører til de, der tåler mindst. Mørtelens holdbarhed afhænger af dens sammensætning. I dette tilfælde er det op til stålbjælken at klare tricket. Uden den tåler væggen ingenting. Det kan den nok, hvis den er tilstrækkelig kraftig og har tilstrækkeligt lange oplæg ved siden af vinduet. At sige noget bestemt om det er derimod vanskeligt.
@justusandersson Stålbjælken, der ligger direkte over vinduet, har kun oplæg på ca. 15 cm på hver side. Jeg har læst et sted, at man generelt anbefaler 25 cm. Selve stålbjælken har en liggende U-profil og er ca. 8 cm høj og ca. 8 cm dyb. Den gamle konstruktion består af to bjælker, som man kan se på det første billede, dvs. lasten er fordelt på to punkter og ikke direkte over ruden. Spørgsmålet er, hvordan jeg skal gå videre...
Du kan jo altid reducere snetrykket, hvis det er muligt at rydde taget i ekstremt vejr. Jeg tror ligesom den forrige taler, at der findes usikkerheder, som ikke lader sig beregne.
Du kan jo altid regne ned snelasten, hvis det er muligt at skovle taget i ekstremt vejr. Jeg tror som den foregående taler, at der er usikkerheder, som ikke lader sig beregne.
Ja, jeg forstår, at det er umuligt at regne ud teoretisk, eftersom væggen er gammel, og mørtlen har passeret sine bedste år. Men måske findes der tips til, hvordan jeg løser det på bedste måde. I værste fald kan jeg jo beholde de to gamle bjælker og undgå limtræsbjælken der.
Ståldraget er nok bare tænkt til at bære murstenen over vinduet. Jeg ville satse på en stålramme indenfor murstensvæggen, som limtræsbjælken hviler på. Med en så begrænset spændvidde er det tilstrækkeligt med en VKR profil. Dimensionen afhænger af målene.
Hvor låste er pelarlægene? Hvis du øger længden på midterfaget, mindsker du belastningen på væggen. Hvis det fungerer med planløsningen, kan du finde en position, hvor punktbelastningen på væggen er nul. Man bør dog være lidt forsigtig, så reaktionen ikke bliver så stor, at bjælken vil løfte fra væggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.