Hej,

Jeg begynder at blive lidt bekymret over mit hus, da konstruktøren giver mig uklare svar hele tiden, håber nogen her kan hjælpe mig. Det er sådan, at jeg har et mellemlag af træ og en LT-bjælke på 90x405, spændvidde 6m som min ståltrappe hviler på. Ståltrappen (vejer 1 ton!) er frit hængende og L-formet, så der går lidt belastninger på kryds og tværs her, men jeg begynder at blive bekymret for mellembjælken, om LT-bjælken vil kunne modstå denne trappe? Jeg har læst lidt i træguiden og så, at LT90x495 har en knækgrænse på 40kN er knækgrænsen på motten af bjælken?, og så ville det ikke være noget problem, men hvordan bliver det, hvis LT-bjælken er forbundet til en anden LT-bjælke med samme dimension vha skruer og en bjælkesko? Jeg læser måske tabellen forkert, og det er ikke 40kN, der gælder.

Håber jeg beskrev det tydeligt og kan få lidt hjælp fra folk, der kan dette.

En 90*495 klarer en tværkraft på 57kN og et momentkraft på 74kNm.

Din trappe giver en tværkraft på 6 kN og et momentkraft på 18kNm fra egenvægt. Derefter tilkommer nyttig last fra bjælkelaget/trappen og egenvægte på gulvkonstruktionen.

Hvordan ser gulvkonstruktionen ud? Hvad er det for regelafstand?

H huggan sagde:
En 90*495 klarar en tværkraft på 57kN og et momentkraft på 74kNm.

Din trappe giver en tværkraft på 6 kN og en momentkraft på 18kNm af egentyngde. Derefter tilkommer nyttig belastning fra etagedækket/trappen og egentyngder på gulvkonstruktionen.

Hvordan ser gulvkonstruktionen ud? Hvad er regelafstanden?
4 år senere :) håber huggan stadig er engageret i forummet, for du virkede til at vide, hvad du talte om. Kom i tanke om, at jeg var medlem her og så, at jeg glemte at svare på dette. Kan være godt for andre at forstå lidt konstruktionslære og for mig at få ro i sindet :) jeg vedhæfter min bjælkelagskonstruktion. Derefter har vi lagt frigolit til gulvvarme og flydebelagt hele etagen. Så flydebunden er også relativt tung.

• Byggetegning, der viser en bjælkelagskonstruktion med detaljerede dimensioner og målinger for et gulv, inklusiv LT-mål og materialestørrelser.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.