Hej!
vi vil forlænge vores køkken med ca. 2,5 m til en tilbygning, og så bliver vi nødt til at fjerne den gamle ydervæg. Det bliver en HEA200 bjælke med en spændvidde på 3,40 m, som skal bære den gamle ydervæg.

men jeg er lidt i tvivl om, hvordan fundamentet har det, dvs. punktbelastningen på kældervæggen. Jeg vil sætte 2 stk. 170x45 limede og sammen skruede, som søjler med en højde på 2,30 m. Søjlerne beklædes og limes/skruves med krydsfiner for at øge bæreevnen.

da huset har en ramme af stående planker, bliver søjlerne også skruet fast i rammen for at forankres på siden.

søjlen placeres på den nu synlige syld, som til gengæld er forankret med fundamentet/kældervæggen.

kan man fordele den punktbelastning, der kommer på sylden på en god måde? eller fordeler sylden belastningen alligevel? kan man gøre det på en anden måde?

//N
 
Hvis kældervæggen er muret med blokke, vil trykket blive fordelt triangulært ned til grunden. Belastningen vil blive fordelt over flere meter, så jeg tror ikke, det er noget problem.

Havde det derimod været en punktbelastning direkte på pladen, ville det have krævet ekstra armering i denne. (Svært at gøre efterfølgende)
 
Ok!
dog er det en ældre støbt kældervæg, huset er fra -39, så det er i henhold til datidens normer, dog er den ca. 30 cm tyk...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.