Vi har et tilbygget ældre (1974) garage på 3,5x7,2m, hvor tidligere ejere har bygget et yderligere lige så stort, nyere (2002) garage direkte side om side. Og lavet et sadeltag over begge garager.

Jeg har nu åbnet op facaden på det gamle garage med det formål at lave en lille åbning på ca. 3,5 meter. Da sadeltaget nu bærer sneen, er det ikke andet end egenvægten på det gamle garage og loftet i det nye, der skal bæres op af indervæggen i det gamle garage.

Da jeg alligevel vil opbevare ting som planker og ski ovenpå garagerne og ikke ønsker at gøre det besværligt for eventuelle fremtidige ejere, har jeg tænkt mig at overdimensionere åbningen og har købt mig en gl30c 315x90 og 2 stk. 90x90 gl30h til åbningen.

Hvis vi nu spekulerer i, at nogen i fremtiden har formået at slæbe 2,5 ton (inkl. egenvægten på det nye garageloft) op, har jeg regnet mig frem til, at hverken stolpen eller bjælken når over 40% af deres kapacitet. Derimod bliver punktbelastningen så lige under 20 kilonewton, hvilket fører mig til overvejelser omkring, hvordan den nye plade håndterer dette tryk.

Det eneste jeg ved om pladen, da tegninger mangler, er:
1. Tidligere ejers udsagn om, at "alt" i bygget er overdimensioneret.
2. Det nye tag, hvor der også blev bygget en carport. Til et areal af totalt 9x7 meter hvis møjepæl 115x115 går ned og bæres op af den nye plade. Dette er altså modsat side, og man kan da formode, at pladen er punktforstærket dér. Men "bør" være seriøst bygget over hele arealet...
3. Jeg skifter desuden bildæk på den nye plade på vores 2-tons bil og har punktbelastet den i måneder, når en bil på 1,5 ton stod på bukke. Alt dette synes pladen at klare uden synlig påvirkning.

Hvad siger dette så? Hvis pladen let klarer en bil på bukke, og for at jeg kan undgå at hugge op og forstærke. Hvad stiller jeg søjlerne på for at have lidt sikkerhed og undgå risikoen for at sprænge pladen, når en evt. fremtidig ejer hypotetisk slæber tilbygningen oven på garagen i venten på bedre vejr? :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.