OK, så er det tid til at tage fat på kældervæggene... Har brug for nogle grundlæggende tips. Jeg havde forestillet mig følgende.

(1) Væggene er malet med en slags silikatmaling og nogle steder med en tættere maling. Hvor malingen er tæt, tænkte jeg at skrabe overfladen lidt op, inden jeg går videre...

(2) Pudsnet sømmes fast (skal sømmet være rustfrit? Er galvaniseret fint nok i kælderen?)

(3) Slemme underlag og pudsnet med "cementvælling" (Er der nogen, der har en god opskrift?)

(4) Puds med noget KC-mørtel (klasse C1). Skal man køre "Pudsemørtel C" type SERPO 224? Hvad er det billigste og nemmeste at arbejde med? (Har egen blander og masser af pudsesand...) Tænkte på at lægge ca. 10mm. Så at man også kunne pudse med "Optiroc Gullex Murmørtel B", "er det godt - eller"? Normalt bruger man jo dette til Leca-blok-muring...

JoGi

Korkede jeg :P... Glatpudset (kalkrig puds?) betonhulsten fra -45.

JoGi

Hvorfor bruges netpuds, hvis underlaget er beton?

Brug en kc-puds direkte på betonen... Mal derefter med silikatmaling.

Hvis det er pudset -45 er det sandsynligvis ren kalkpuds. Gammel kalkpuds plejer at have lav styrke og holder måske ikke, hvis man lægger KC-puds ovenpå. Prøv at hugge lidt i væggen, hvis pudsen er løs under den hårde overflade, så ville jeg gøre en af følgende to muligheder:

1. Reparér skader med kalkpuds SERPO 142 men puds ikke hele overfladen.

2. Hug al gammel puds ned og læg ny på. Vælg et pudssystem og hold dig til det. Du behøver ikke net på betonhulsten men sørg for at grunde.

tak for "hjælpen"... Jeg er bange for, at I har ret. Ringede til Optiroc og fik lige så forståelige svar. Deres anbefaling var at hugge kalken væk, rødgrunde og på med type "Sepro 224" (alt. egenblandet kalkcement + sand).

Huh, det bliver lidt mere arbejde, end jeg havde forestillet mig fra begyndelsen... og fremfor alt støvet. Ikke så sjovt på ydervæggene, hvor jeg har Siporex under (der skal jeg vel dog nok have net).

JoGi

Jeg har hørt, at man ikke kan pudse ovenpå silikatfarve, uden at den skal fjernes først. Men jeg er ikke helt sikker på dette, men det bør undersøges, hvis du ikke fjerner pudset først.

Tjek min projektweb under dagbogen, Juni. Der er billeder af et fremragende værktøj - betonsliber. Den er egentlig lavet til at slibe ned støbesamlinger, men den fungerer latterligt nemt til at rive den gamle kalkmørtel ned fra væggene.

At skrabe med malerskraber var ret besværligt. Boremaskine ødelagde mere end det gjorde gavn.

Sådan ser maskinen ud:
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/slipmaskin.jpg

http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/nina_slipar_golv.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.