Jeg forsøger at forstå forskellen mellem forskellige pudsmørtler, men lykkes ikke med at google mig til svaret. Hvis man har en overflade i kælderen, der er ren ned til betonen (dvs. ikke gammelt puds), hvilke ulemper er der så ved bare at pudse med A, som, hvis jeg har forstået det korrekt, er den stærkeste?

I de fleste instruktioner, man læser, bruges B på rene overflader og C, hvis man udbedrer gammelt puds i henhold til reglen om altid at påføre et svagere lag end det, man pudser på. Men hvis man har banket/slibet ned til grunden, forsøger jeg at forstå, hvorfor man ikke vil påføre det stærkest mulige; der må være forskelle i, hvor behagelige de er at arbejde med eller noget i den retning?

Har du nogen lille bevægelse i væggen så revner A lettere hvilket er en ulempe, og så er det også mere kedeligt at arbejde med.

Stefan N Stefan N sagde:
Har du nån liten rörelse i väggen så spricker A lättare vilket är en nackdel, sen är det även tråkigare att jobba med.
Ok. I den anden ende af spektret, hvad er ulempen ved at bruge C direkte på betonen? Altså er det så blødt/svagt, at det er et problem?

Hvilken af dem har de bedste "åndbarhedsegenskaber" for at minimere risikoen for nye pudsafskalninger?

Så må man jo tænke på, hvad man pudser på også og i hvilket miljø? beton ja selvfølgelig, men hvad er det for et hus i øvrigt? Hvad vil man opnå? Hvordan skal det se ud?

S Stefan1972 sagde:
Sen måste man jo tænke på hvad man pudser på også og i hvilken miljø? betong ja visst men hvad er det for et hus i øvrigt? Hvad vil man opnå? Hvordan skal det se ud?
Det er en ydervæg i kælder, måske 10m2. Gamle pudsen har sluppet og ser forfærdelig ud, så det skal gøres om helt enkelt. Bryr mig egentlig ikke om noget fantastisk jævnt og fint resultat, mest bare at det ikke behøver gøres om igen om 3 år. Og at det er så enkelt som muligt at få det op da jeg er novice på det.

Skal tilføje at jeg ikke vil dræne om osv., det er det ikke værd.

Jo men hvor gammelt er huset? Kan man ligesom antage, at de måske har pudset med kalkpuds, eller er det noget fra 50-60-tallet?
Ikke fordi jeg arbejder med puds og muring, men tynd puds på kældervægge er vel altid lidt risikabelt med tanke på fugtindtrængning.

• Synes
ByggareBoolo
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Jo men hvor gammelt er huset? Kan man ligesom antage, at de måske har pudset med kalkpuds, eller er det noget fra 50-60'erne?
Ikke fordi jeg arbejder med puds og muring, men tynd puds på kældervægge er vel altid lidt risikabelt med tanke på fugtindtrængning.
1946. Ser ikke ud til at være kalkpuds, det er nok blevet lavet om engang, siden det blev bygget. Men det spiller vel ikke så stor en rolle, da jeg tænker at fjerne alt ned til betonen?

Jeg er hverken murer eller har formel uddannelse inden for emnet, men jeg har muret, pudset og støbt en del herhjemme. Så vurder min info som du vil.

Hvis væggene er helstøbt i beton, kan du bruge A mørtel. Men indendørs er der nok ingen større grund til det. Hvis de er muret, hvilket er det mest almindelige, tror jeg, at man skal bruge B mørtel. Anbefalingen er generelt B eller C indendørs, som jeg har forstået det.

Forskellen mellem mørteltyperne er primært cementindholdet. A har mest cement og bliver stærkest. Dog på bekostning af evnen til at optage bevægelser i konstruktionen. Jeg tænker således, at på helstøbte ting udendørs bruger jeg altid A mørtel. Det kaldes som regel cementmørtel A. Det er nemt at arbejde med. Bliver nærmest vandtæt og tåler fugt og frost utroligt godt. B mørtel tåler ifølge min erfaring ikke frost, specielt ikke på kolde mure. C mørtel ville nok fungere i din kælder, men jeg tror, det bliver lettere beskadiget, hvis man støder mod møbler osv.

• Synes
Adam Wahlfeldt
  • Laddar…
K kimtommy sagde:
Jeg er hverken murer eller har formel uddannelse i emnet, men jeg har muret, pudset og støbt en del herhjemme. Så vurder min info som du vil.

Hvis væggene er helgjutne i beton så kan du bruge A-mørtel. Men indendørs er der nok ingen større grund til det. Skulle de være muret hvilket er det almindeligste så tror jeg på at bruge B-mørtel. Anbefaling er generelt B eller C indendørs som jeg har forstået det.

Forskellen mellem mørtlens sammensætning er primært cementindholdet. Hvor A har mest cement og bliver stærkest. Dog på bekostning af evnen til at optage bevægelser i konstruktionen. Jeg tænker således at på helgjutne ting udendørs kører jeg altid A-mørtel. Det plejer at hedde cementmørtel A. Det er nemt at arbejde med. Bliver næsten vandtæt og tåler fugt og frost utroligt godt. B-mørtel tåler ifølge min erfaring ikke frost, specielt ikke på koldmure. C-mørtel skulle nok fungere i din kælder, men jeg tror det tager skade lettere hvis man slår imod møbler osv.
Tak for svar!

Har du styr på om der er nogen forskel på hvor godt B og C slipper igennem fugt og dermed ikke slipper fra betonen? Det spiller faktisk ingen rolle hvor godt det holder til fysisk vold på den væg...ingen der direkte kommer til det er bænke i vejen...så da er måske C bedst?

P Pettttter sagde:
Tak for svar!

Har du styr på om der er nogen forskel på, hvor godt B og C slipper fugt igennem og dermed ikke går løs fra betonen? Det spiller faktisk ingen rolle, hvor godt det holder til fysisk vold på den væg... ingen der direkte kommer til det, der er bænke i vejen... så måske er C bedst?
jeg gætter bare nu. Men hvis du har fugttilskud, vil C- mørtelen løsne lettere på grund af lavere cementindhold, cementen er limen, mindre lim - dårligere vedhæftning. Lidt som at bygge sandslotte. Sanden hæfter dårligt, og slottet falder sammen, hvis der kommer vand på. C kan muligvis være mere diffusionsåben, men det spiller jo ingen rolle, hvis den går løs, B vil sidde fast og blive mørkt af fugten. Der findes jo også KC-mørtel B. Så er der vel lidt kalk i. Jeg har brugt begge dele og mærker ærligt talt ingen større forskel.

• Synes
triumph650
  • Laddar…
Finja har gode å lærerige brochurer om muring å pudsning.

Ok. Har en til væg, så måske skal jeg teste en af hver, så ved jeg om 5 år, hvilken der er smartest :-)

• Synes
Johan- og 2 andre
  • Laddar…
Om et år ved vi… 👻

(eller du har måske allerede nu nogle lærdomme at dele med dig af?

• Synes
slothy
  • Laddar…
K
P Pettttter sagde:
Ok. Har en til væg så måske får teste en af hver så ved jeg om 5 år hvilket der er smartest :)
Hvordan gik det?

P Pettttter sagde:
Ok. Har en til væg så måske får jeg teste en af hver så ved jeg om 5 år hvilket der er smartest :)
Fandt denne tråd og nu er der jo gået 5 år! Hvordan ser det ud?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.