TL;DR: Ser det her fornuftigt ud? Dropbox: billeder og film

Jeg har for nyligt udskiftet to gamle slagdøre til garagen med en væg med en dør. Snedkeren kom først, byggede den indvendige del af væggen med reglar og satte døren på plads, derefter murede han uden for reglarne med 12 mm lecablokke. Så kom pudseren ugen efter og pudsede, først overfladerne "ud mod", derefter de ind mod døren samt reparerede pudset indvendigt hvor det var gået i stykker. Over døren mangler de stadig at finde en løsning.

Spørgsmål:
  • Jeg synes, det ser ud som om, at dele af pudset er blevet blandet med for lidt vand, alternativt lagt på for sent, så det er begyndt at stivne. Det har en meget grov overflade og smuldrer, når jeg stryger med fingeren. Den store vægoverflade er helt anderledes i strukturen - fast, smuldrer ikke. På den ene 90-graderskant er der en vertikal revne.
  • Jeg synes, det ser lidt mærkeligt ud, at pudset ligger mod karmen og desuden næsten dækker hele karmen. Skal man gøre sådan? Vil pudset holde til vibrationerne fra døren gennem årene?
  • Der var også meget svineri med pudset, bl.a. over døre, ruder, Yale-låsen, over hængslerne, osv. Trist, synes de godt kunne have tapet og dækket. Har svært ved at få knapperne rene, og det knaser af smågrus i hængslerne. Er jeg kræsen?
Jeg havde forestillet mig, at det ville se sådan ud (billede fra internettet) - jævn og fin overflade og ret meget synlig karm, stryger man med hånden, smuldrer den ikke og ridser ikke fingrene.
Dør med lås og håndtag, der er tæt på en hvid, pudset væg. Pudsens tekstur ser grov ud, og låsen er delvist dækket af puds.

Lige nu ser det sådan ud:
Væg med grov pudset overflade ved dørkarm; digitalt dørlås med knapper ses på døren. Puds strækker sig næsten til låsen. Hånd rører ved en ru pudset væg med sprækker, og små stykker af pudset virker til at smuldre ved berøring.

Flere billeder og videoer, der kan man se hvordan der løsner sig småstykker: Dropbox

Er dette professionelt udført? Bør jeg bare være stille, betale, male til sommer og komme videre i livet?

Senest redigeret:
Nogen der har tanker eller meninger? 😟

B
Kan synes at det ser lidt underligt ud med karmen dækket så meget af puds. Ved ikke om det er murningen eller pudsningen som egentlig er forkert her, men det ser ikke rigtigt ud med karmen. Mest estetisk forkert, givet at karmen kan tages ud indad?

Kan synes arbejdet ser lidt sjusket udført, ja. Ikke helt færdigt. Føltes som om tiden løb ud mens de var i gang. Ikke alt vil forsvinde når man maler, men meget af det vil se bedre ud efter at malingen kommer på.

Træ bevæger sig lidt afhængigt af temperatur og fugtighed. Jeg er ikke 100 på hvad der er rigtigt og forkert her, men nogle gange ser man blød fugemasse eller nogen form for fugebånd i samlingen mellem karm og puds, for at pudset ikke skal revne på grund af de bevægelser der opstår.

Det er jo ikke specielt smukt gjort, og jeg ville ikke være tilfreds med det der!

Der kan løsne sig lidt "småsten", som små sandkorn fra umalet puds, men stykker skal bestemt ikke løsne sig.

Måske han ikke havde tålmodighed til at vente, indtil pudsen havde hærdet så meget, at han kunne glitte den ordentligt...?

Den eneste løsning er at banke ned og gøre om, da det ikke kan bygges højere pga. karmen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.