O [old rusty] sagde:
Jeg er ikke enig med nogle i, at gips ikke klarer nogen fugt overhovedet. Den ældste væg i kælderen er nu på sit tolvte år med gips og silikat på, 30'erkælder med original dræning. Sidder godt og ingen synlige problemer.
Det, der sad på før, var puds eller spartel, malet med plastikmaling, det var faldet helt af 50 cm op. Så der er selvfølgelig fugt.

Har også en gips-spartlet væg, der fik 10 cm vand op ad sig. Der var jeg helt sikker på, at jeg skulle spartle om, men det insisterede på at blive siddende.

Så er selvfølgelig rigtig puds mere holdbar.
Men enkeltheden og overfladen, der kan opnås, gjorde, at jeg gips-spartlede alligevel.
Gips transporterer fugt dårligere end fx kalkpuds. Derfor bliver fugtvandringen bedre med kalkpuds og silikatfarve. Vægge, der er pudset med gips, bliver til sidst klistrede, når fugttrykket bliver for højt.
Men selvfølgelig kan du have gips i kælderen. Du kan lime en gipsplade direkte på kældervæggen også. Det hele handler om, hvor meget fugt der skal vandre gennem væggen.
Afhængigt af hvad svaret bliver, findes der visse metoder, der er bedre end andre. Nogle gange ender det med en ventileret platonmåtte på både gulv og væg.
Men det bedste er selvfølgelig, hvis man kan dræne evt. fugtproblemer væk.

Krille-72 Krille-72 sagde:
Gypsum transporterer fugt dårligere end fx. Kalkpuds. Derfor bliver fugtvandringen bedre med kalkpuds og silikatmaling. Vægge, der er pudset med gips bliver til sidst klistrede, når fugttrykket bliver for hårdt. Men du kan selvfølgelig have gips i kælderen. Du kan lime en gipsplade direkte på kældervæggen også. Alt afhænger af, hvor meget fugt der skal vandre gennem væggen. Afhængigt af hvad svaret bliver, er der nogle metoder, der er bedre end andre. Nogle gange ender det med en ventileret platonmåtte på både gulv og væg. Men det bedste er selvfølgelig, hvis man kan dræne eventuelle fugtproblemer væk.
Men forskellen mellem en gipsplade og gipskalk er jo skimmel på papiret vs at pudsen løsner sig, og du finder ud af, at det var lidt for fugtigt. Ganske stor forskel. Men vi er nok enige egentlig. Men jeg havde ikke mulighed for at vente så længe før maling, som nogle sagde, man skulle gøre efter kalkpuds. Min pointe er, at gips klarer en vis mængde fugt. Og overlever den ikke, er det ikke hele verden. Det mugner ikke, og det tager 15 minutter at reparere (ok, 2 timer med blanding, tørring og maling), eller så skifter man til noget mere besværligt men bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.