N
Ja og hvor lang tid har du så? Du har ikke svaret.

N neo11 sagde:
Ja og hvor lang tid har du så? Du har ikke svaret.
Vi er stadig i gang med at forhandle om det. Et firma skal fjerne den eksisterende varmepumpe, tilslutte en midlertidig VVB, og så skal jeg have lidt tid til at støbe sokkel, lægge klinker, slibe vægge, pudse og male, inden det nye udstyr skal ind. Dog tror jeg aldrig, jeg får den tid, der virkelig er nødvendig, hvis man skal gøre alt by the book...

N
Ok, så er vel ikke væggen dit største bekymring. Pudser du den med C mørtel kan du male den med silikat efter 1 uge. Skal man ikke følge bogen kan du male efter 3 dage. Bliver mere bekymret hvis støbe klods og klinker hænger sammen.
Da skal man jo vente en måned mindst medmindre man bruger rotbeton typisk weber 318.

N neo11 sagde:
Ok, så er vel ikke væggen dit største bekymring. Pudser du den med c mørtel kan du male den med silikat efter 1 uge. Skal man ikke følge bogen kan du male efter 3 dage. Bliver mere bekymret hvis støbe sokkel og klinker hænger sammen.
Der skal man jo vente en måned mindst, medmindre man bruger rotbeton som weber 318.
Det jeg har læst mange steder er, at man skal vente mindst 8 uger efter man har pudset, før man maler MEN selv er jeg bare en glad amatør, der må søge viden og danne mig min egen opfattelse.

Så er det helt rigtigt, at på samme sted skal der støbes en sokkel og lægges klinker, men jeg har startet en separat tråd om dette.
Jeg har synes Webers produkter har været meget gode at arbejde med, og takker for tippet om Weber 318, som virker til at være et godt alternativ.

N
1 uge er tilstrækkeligt, uanset hvilken farve det drejer sig om. Klart der findes forskellige forudsætninger, men efter 1 uge har pudset hærdet så meget, at det fungerer at farve, medmindre det øsregner hver dag. Arbejder jo næsten kun udendørs.
Er det indendørs, er der ingen problemer.
Den eneste farve du behøver at vente 6-8 uger med er engwall og classeon linoliemaling.

• Synes
P-plats
  • Laddar…
Jeg havde spartlet med hvid kakellim og derefter malet. Gjorde det i min kælder for 4 år siden, billigt, godt og har ikke krakeleret et eneste sted på fire år trods dårlig drænering.

A August Eriksson sagde:
Jeg havde spartlet med hvid fliseklæb og derefter malet. Gjort det i min kælder for 4 år siden, billigt, godt og har ikke revnet et eneste sted på fire år trods dårlig dræning.
Spartlede første lag med almindelig grå klæb, en smule billigere end den hvide letklæb. Skipping gipspuds osv og brug noget cementbaseret i stedet. Jeg malede 2 eller 3 dage efter spartlingen.

N
Ved stambyter bruger de jo ofte 318 på gulvet i stedet for beton, da de ikke har tid til at vente på betons krympning inden flisearbejdet. Arbejder dog ikke med stambyte selv.

• Synes
P-plats
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 sagde:
NEJ, kør absolut IKKE gipsmørtel. Kører du gipsmørtel, kan du glemme silikatmaling.
Forstår ikke rigtig dit problem? Slib væk plastmalingen bagved ovnen, hvis du mener det er nødvendigt. Erstat med silikatmaling. Har du brug for at reparere huller, har f.eks. Ardex masser af hurtigtørrende produkter.
Nu blir jeg nysgerrig. Hvorfor ikke, og hvorfor ikke silikat på?
Rigtig gipsmørtel slipper fugt igennem, hvad jeg forstår.

N
Gips puds tåler slet ikke fugt, så tror ikke, den slipper fugt igennem.

O [old rusty] sagde:
Nu bliver jeg nysgerrig. Hvorfor ikke, og hvorfor ikke silikat på?
Rigtig gipsmørtel slipper fugt igennem, hvad jeg forstår.
Gips og fugt hører ikke sammen. Derfor er det meget bedre med et cementbaseret produkt i et miljø, hvor der er risiko for fugt.
Det er ingen fare at bruge gips i f.eks. et badeværelse.

Når det gælder silikatmaling så fungerer det lige så godt på gips som en cementbaseret mørtel, så længe der ikke er fugt i væggen. Er der fugt, fungerer silikatmaling bedre med en cementbaseret mørtel. Dette fordi gips holder fugt bedre.

Men ingen mørtel, silikatmaling, gips tåler stærk fugtpåvirkning.

P-plats P-plats sagde:
Antager at man ikke kan flise på en nypudset væg ligesom man ikke skal male inden for en vis tid.
Fliser skal jo ikke lægges på nylagt beton fx...
Hvorfor kan du ikke flise?
Slib/skrabe bort, klæb og fliser. Der er ingen grund til at pudse væggen først, medmindre den er meget ujævn. Men fliserne tager uanset ingen skade. At man ikke lægger fliser på en nylagt betonplade er vel fordi betonen "krymper" så fliserne slipper.

GoC GoC sagde:
Hvorfor kan du ikke flise?
Slib/skrab væk, fix og fliser. Der er ingen grund til at pudse væggen først, medmindre den er meget ujævn. Men fliserne tager under alle omstændigheder ingen skade. At man ikke lægger klinker på en nylagt betonplade, er vel fordi betonen ”krymper”, så klinkerne løsner sig.
Selvfølgelig kunne jeg MEN har ikke fliser andre steder i kælderen.
Derudover er pudset dårligt efter tidligere fugtproblemer samt meget porøst nogle steder, så noget skal gøres selv før man eventuelt skulle sætte fliser eller male.

Krille-72 Krille-72 sagde:
Gips og fugt hører ikke sammen. Derfor er det meget bedre med et cementbaseret produkt i et miljø, hvor der er risiko for fugt. Det er ikke farligt at bruge gypsum i fx et badeværelse.

Når det gælder silikatmaling, fungerer det lige så godt på gypsum som et cementbaseret produkt, så længe der ikke er fugt i væggen. Findes der fugt, fungerer silikatmaling bedre med et cementbaseret produkt. Dette fordi gypsum holder fugt bedre.

Men ingen puds, silikatmaling, gypsum tåler for stor fugtpåvirkning.
Jeg er ikke enig med nogle, der siger, at gips slet ikke tåler fugt. Den ældste væg i kælderen er inde på det tolvte år med gips og silikat på, 30’erkælder med original drænering. Sidder godt og ingen synlige problemer. Det, der sad på før, var puds eller spartelmasse, malet med plastmaling, det var helt løsnet 50cm op. Så fugt findes der.

Har også en gips-sparklet væg, der fik 10cm vand op ad sig. Der var jeg helt sikker på, at jeg ville skulle sparkle om, men det insisterede på at blive siddende.

Så er rigtig puds selvfølgelig mere holdbart. Men enkelheden og overfladen, der kan opnås, gør, at jeg har gips-sparklet trods det.

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
D
5 ugers tørretid inden silikatmaling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.