9,235 læst ·
31 svar
9k læst
31 svar
Pudse/sparkle kældervæg og hurtigt kunne male med Silikatmaling?
Side 1 af 3
Har slebet ned det meste af overfladen i kælderen, da den har været malet med plastikmaling, pudset med Weber pudsemasse C og malet med Alcro Silikatmaling.
Nu er det dog tid til eventuelt at skifte varmepumpen ud med jordvarme, og så skal kældervæggen bagved fikses i panik...
Tidligere har jeg ventet 8 uger, før jeg malede, men nu er der ikke lige 8 uger til.
Hvad kan man bruge i stedet, overvejer om man kan spartle væggen i stedet.
Det vigtigste er, at jeg kan male med den samme Silikatmaling som tidligere.
Det drejer sig om ca. 6m2, men hvad skal jeg bruge til puds/spartel?
Nu er det dog tid til eventuelt at skifte varmepumpen ud med jordvarme, og så skal kældervæggen bagved fikses i panik...
Tidligere har jeg ventet 8 uger, før jeg malede, men nu er der ikke lige 8 uger til.
Hvad kan man bruge i stedet, overvejer om man kan spartle væggen i stedet.
Det vigtigste er, at jeg kan male med den samme Silikatmaling som tidligere.
Det drejer sig om ca. 6m2, men hvad skal jeg bruge til puds/spartel?
Bostik har nogen hurtig reparationsmasse, som man skal kunne male over inden for 24h. Kan være et alternativ lige bag pumpen for at kunne male.
Jeg er dog selv ikke indsat i, hvordan resultatet bliver, hvis man silikat maler på almindelig puds, før den har hærdet færdig. Tænker, at indendørs bør jo ikke være et kæmpe problem, men jeg har ingen anelse.
Jeg er dog selv ikke indsat i, hvordan resultatet bliver, hvis man silikat maler på almindelig puds, før den har hærdet færdig. Tænker, at indendørs bør jo ikke være et kæmpe problem, men jeg har ingen anelse.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 473 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,473 indlæg
8 uger føltes lidt overkurs at vente. Efter 1 uge bør man kunne male væggen.
Er det mere brådis end det så havde jeg malet når væggen er hvidtør (2-3 dage), hellere end at bruge noget hurtigtørrende plastmørtel som ikke er lige så diffusionsåben.
Er det mere brådis end det så havde jeg malet når væggen er hvidtør (2-3 dage), hellere end at bruge noget hurtigtørrende plastmørtel som ikke er lige så diffusionsåben.
Gipsmørtel?
Holder hvis man ikke har alvorlige fugtproblemer.
Holder hvis man ikke har alvorlige fugtproblemer.
NEJ, brug absolut IKKE gipsmørtel. Hvis du bruger gipsmørtel, kan du droppe silikatmaling.P-plats sagde:
Forstår ikke rigtig dit problem? Slib plastmalingen væk bag komfuret, hvis du finder det nødvendigt. Erstat med silikatmaling. Har du brug for at reparere huller, har fx. Ardex masser af hurtigtørrende produkter.
Mit "problem" er, at jeg ønsker hjælp til at finde et fornuftigt produkt til forarbejdet, inden jeg maler med Silikatmaling, hvor jeg ikke behøver vente 8 uger...Krille-72 sagde:
NEJ, brug absolut IKKE gipsmørtel. Hvis du bruger gipsmørtel, kan du glemme silikatmaling.
Forstår ikke rigtig dit problem? Slib plastmalingen bag pandepladen, hvis du synes det er nødvendigt. Erstat med silikatmaling. Har du behov for at reparere huller, har f.eks. Ardex masser af hurtigtørrende produkter.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 473 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,473 indlæg
C bruk behøver du ikke vente 8 uger.P-plats sagde:
Ardex a46 kan du bruge som spartelmasse, ret dyrt men rigtig godt og drøjt.
Dog skal man være lidt hurtig, bliver hårdt på 30-40 min, men hvis man ikke blander mere materiale end man når at håndtere på 30 minutter, så fungerer det godt.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 286 indlæg
Bag pumpen spiller det vel ingen rolle, om der er helt glatte vægge? Det vigtigste er vel, at det er malet.
Er der så meget plads bagved, at du kan se, om væggen er ujævn, kan du vel også male den? Med en radiatorrulle er mindre end 10 cm fri plads nok. Pumpen er vel omkring 60 cm bred?
Er der så meget plads bagved, at du kan se, om væggen er ujævn, kan du vel også male den? Med en radiatorrulle er mindre end 10 cm fri plads nok. Pumpen er vel omkring 60 cm bred?
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 473 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,473 indlæg
Kan og bør er en vis forskel, det går nok at klinke på en nyafsleben væg.P-plats sagde:
Dog kan man ikke lægge klinker på en nylagt plade pga den krymper, så en vis forskel.
Må trækkes om og så er det både VVB og Varmepumpe, så ca. 1.2m bredt, hvilket ikke er let at male med godt resultat, når udstyret er på plads. Som du skriver, så er det dog ikke så afgørende, hvor jævnt det er...R Robert-san01 sagde:Bag pumpen spiller det vel ingen rolle, om det er helt glatte vægge? Det vigtigste er vel, at det er malet.
Er der så meget plads bagved, så du kan se, om væggen er ujævn, kan du vel også komme til at male den? Med en elementrulle er det nok med mindre end 10 cm frit. Pumpen er vel typisk 60 cm bred?
Det jeg tænker er dog, at kan man sætte fliser så kan man male eller omvendt. Hele kælderen er malet med Silikatfärg så jeg tror, jeg vil fortsætte med det även bag udstyret.N neo11 sagde: