Hej!
Jeg har en uisoleret (undtagelsesrummet som beskrevet) og uopvarmet kælder, hvor der tidligere har været oprejst med spånplader, glasfiberdug og isoleret. Jeg har for nylig revet både lister, plader og isolering ned og blotlagt væggene. De består dels af husets naturstensfundament, men som indervæg er der også pudsede murstensvægge. Huset er fra 1933.

Jeg vil forbedre, styrke og friske væggene op, som nogle steder er dårlige, både i mørtelfugerne men også i selve pudset.
Hvordan griber man det an? Har forstået, at der findes puds, som er "diffusionsåben" i mangel af bedre ord. Men derudover? Gøre vådt, pudse til og supplere mørtelfugen? Som I kan se, er mørtelfugen "torvet" og ret tør "fnøsigt", så også pudset nogle steder. Dog er det kun små partier, hvor murstenen er synlig.

Modtager gerne tips og tricks!

• Revne i en pudset væg med synligt murværk, der afslører ujævne teglsten og slidte fuger i et kælderrum fra 1933.
  • Rødstensmur med synlige fuger og skadet puds, tydelige tegn på tørhed og erosion i både sten og mørtel.
  • Kælder med synlige mursten og beskadiget puds på væg fra et hus fra 1933, der viser behov for renovering af fuger og opfriskning af væg.
  • Rød murstensvæg med synlig, delvist nedbrudt mørtelfuge.
  • En udsat murvæg med slidt mørtel og puds, hvor mursten er synlige. Overfladen er ujævn med revner og afskalning i puds.
N
Børst stål på murstenen og fugerne, hvis pudset er løst/blødt/meget bom.
Slå det væk med en hammer.
Forvand ret meget og påfør en løs grundpuds på alt rent murværk med 3 mm c mørtel.
Nogle timer senere eller dagen efter påfører du samme mørtel, du kan bruge en filtbræt til at påføre det.
Og ligg så måske 5 mm inden for det nuværende pudslag.
Dagen efter igen, forvand og puds med 1 mm c mørtel, og riv det med kanitz eller filt med filtbræt.
Alt kalkmørtel og kc mørtel er diffusionsåbent, c mørtel er kc mørtel.
Men hvis du påfører en farve bagefter, som ikke er det, spiller det jo ingen rolle.
Den farve du har på nu ser ikke åben ud.

• Synes
kinevenow og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.