Tak for tipsene! Vi får se, om det bliver pudset i år eller næste. Lige nu føles det som om det bliver næste...
 
Quintus Qvarna sagde:
Nu blev jeg lidt bekymret!  :-/ Har talt rundt med folk både hos Pordrän og Maxit, og ingen, absolut ingen har nævnt, at man skal eller bør blande nogen form for fugtspærre i slamningen. Ifølge Pordrän behøver man ikke pudse en Lecavæg, men en slamning er nok. Hvem skal man stole på? Nu er jeg yderst forvirret... Og bekymret...
Hvad de forskellige producenter anbefaler sammen med deres system, må stå for deres regning. I arbejdet har vi i hvert fald altid blandet fugtspærre i pudsen, som skal være under jord. Samme i slamningen. Oftest var det Platonmatte, der blev lagt udenpå.

Hvis jeres producent har sagt det, så må vi håbe, det er rigtigt. Måske bare to måder at gøre det samme på?
 
Quintus Qvarna sagde:
Tak for svaret! Jo det kan det være. I gamle dage plejede man vel at smøre asfalt på muren under jord som fugtspærre har jeg for mig.
Ja precis. På det seneste har man fundet ud af, at tjæren er FOR tæt og dermed ikke skal bruges. Når tjæren er så tæt betyder det, at fugten i muren ikke får luft, muren ånder ikke, og så bliver fugten i muren. Hvis det derimod er ventileret på ydersiden, kan fugten i muren vandre ud.

Platon anbefaler, at man fjerner al tjære på en grund, hvis man skal dræne om, ellers gør platonmåtten ingen virkning!

Lidt kuriosa bare..
 
Hej,

Jeg står overfor det samme problem som trådskaberen havde! Jeg er ved at mure en garage i LECA. Jeg har et stykke tilbage, før det er tid til at pudse det. Da jeg tænkte på at prøve at pudse det selv og ikke ved, hvor lang tid det vil tage, overvejer jeg at vente til foråret med pudsningen. Tidligere i denne tråd blev det foreslået, at man skulle dække murværket med en presenning over vinteren.

Det synes jeg ikke lyder så tiltalende, så jeg overvejer, om man kan slamre det med grundningsmørtel i år og gøre udstokningen til foråret. Eller kan man få frostskader, eller andre problemer, så?

Taknemmelig for synspunkter...

Mvh,
Calle
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.