Jeg har ingen anelse om denne tråd havner i den rette emnekategori, men jeg prøver alligevel!

Vi bygger skråningshus, og i underetagen er det muret med leca. Den del som er over jorden, er slet ikke pudset, men helt uberørt. Nu undrer jeg mig over, hvad der kræves, inden vinteren kommer. Kan man lade det være som det er, er det nok at vandskure det, eller skal man gøre det færdigt med en rigtig pudsning?

Aldrig har tiden vel gået så hurtigt som i år. Vi har en masse ting, vi skal nå inden vinteren!

Hej!

Nej du skal ikke nødvendigvis pudse væggen inden vinteren. Tænk dog på at dække den, så det ikke kan regne på den alt for meget, da LECA suger og transmitterer fugt. En fugtigfyldt væg og minusgrader er ikke lige sagen...

Men er det virkelig muligt at undgå, at en væg bliver våd, når den er 2,50 m høj og har så en overetage på sig og først derefter kommer taget?

sollentuna sagde:
Men er det virkelig muligt at undgå, at en væg bliver våd, når den er 2,50 m høj og derefter har en overetage, og først derefter kommer taget?
Kan du ikke dække den med en presenning? ???

Dæk den med plast eller billig letpresenning, den er let at binde
mvh

sollentuna sagde:
Men er det virkelig muligt at undgå at en væg bliver våd, når den er 2,50 m høj og har så en overetage på sig og først efter det så kommer taget?
Det er ikke let, men du må dække den med presenning eller lignende... Der er en del dækningsarbejde med det, så spørgsmålet er om det ikke er bedre at pudse det inden vinteren alligevel...

Det lyder som om det er bedre at pudse det alligevel, det er ikke så meget, så det går nok ret hurtigt.

Den del, der er under jorden, har vi slammets, dvs smurt et tyndt lag mørtel med en pensel, er det nok, eller skal det være noget tykkere? Har tænkt mig at hyre nogen til at udføre pudsningen senere, da jeg har fået det indtryk, at det er svært at få det pænt som amatør, men det vil jeg gerne vente med til næste år.

Så spørgsmålet nu er, om det er nok med slammingen, og om man skal blande noget fugtstop i blandingen?

Jeg er måske helt på afveje, modtager gerne tips!

sollentuna sagde:
Det lyder som om det er bedre at pudse det alligevel, det er ikke så meget, så det går nok ret hurtigt.

Den del, der er under jorden, har vi slammat, dvs. smurt på tyndt brug med en pensel, er det nok, eller skal det være noget tykkere? Har tænkt mig at hyre nogen til at pudse senere, da jeg har fået indtrykket af, at det er svært at få det pænt som amatør, men det ville jeg gerne vente med til næste år.

Så spørgsmålet nu er, om det er nok med slamningen, og om man skal blande noget fugtstop i blandingen?

Jeg måske er helt på vildspor, tager gerne imod tips!
Du bør absolut have fugtspærre i pudsen, der er under jorden. Du bør have 1 cm tyk puds oven på det, du har slammat. Glem ikke Platonmattan udenpå pudsen bagefter.

Hvis du skal gøre arbejdet selv, afhænger lidt af, hvad du er ude efter. Skal du have glat puds? Eller vil du hellere have en børstet overflade? En glat puds er ikke let at få pæn som amatør eller som "førstegangspudser". En børstet overflade er betydeligt lettere, og det klarer du sikkert selv.

På de murede fundamenter, jeg har været med til at bygge, har vi ladet kunden vælge mellem børstet og glatpudset overflade ved at vise en prøveflade. De fleste vælger børstet, som giver lidt mere liv i fundamentet.

Når man børster, er det nok at kaste pudsen på med en murske jævnt over overfladen. Derefter tager man murbørsten, fugter den og trækker den over pudsen i det mønster, man ønsker. Det enkleste mønster er at trække lodret nedefra og op. Men det går selvfølgelig fint at lave det mønster, man selv vil.

Hvordan du skal blande mørtlen, får du hjælp til i byggemarkedet.

Vil du have mere detaljerede tips og hjælp på vejen, så sig bare til!

Held og lykke!

Herligt hurtigt svar!

Det der er under jorden, har vi slammet med fugtspærre og derefter lagt pordrän udenpå det. (Sig helst ikke, at det er forkert, for vi har allerede gravet det op igen ;-).)

Men hvad gælder for det, der skal være over jorden? Skal jeg både slamme og pudse for at gøre det vandtæt, eller kan jeg slamme i år og pudse til foråret? Skal der være fugtspærre i slammet dér også?

Jeg tror, jeg vil have glat puds, det er ikke et pudset hus, men et træhus med en kælderetage under, så det føles lidt "grov" med en børstet overflade. Men jeg ved ikke helt, hvordan de ser ud, så jeg bør ikke sige for meget!

sollentuna sagde:
Herligt hurtigt svar!

Det der er under jorden har vi slamt med fugtspærre og så lagt pordrän udenpå det. (Sig helst ikke, at det er forkert, for vi har allerede gravet igen ;-).)

Men hvad gælder for det, der skal være over jorden? Skal jeg både slamme og pudse for at gøre det vandtæt, eller kan jeg slamme i år og pudse til forår? Skal der være fugtspærre i slammet der også?

Jeg tror, jeg vil have glatpuds, det er ikke et pudset hus, men et træhus med kældervæg under, så det føles lidt "groft" med børstet overflade. Men jeg ved ikke helt, hvordan de ser ud, så jeg skal ikke sige for meget!
Det der er over jorden, behøver du ikke slamme, og du behøver heller ikke fugtspærre i pudset. Det går fint at pudse direkte på muren.

Ja om det er for groft eller ej er vel en smagssag. Jeg synes, det ser bedre ud med børstet overflade, det giver betydeligt mere "liv" i overfladen på den måde... Desuden er det enklere, billigere og hurtigere at gøre.

Mit tip er vel i så fald, at du kigger lidt rundt på huse med pudsede mure for at se, hvordan de forskellige alternativer ser ud.

JEG ville utvivlsomt vælge den børstede overflade.

Nu har jeg kigget på opticocs hjemmeside om, hvordan man pudser. Jeg tror, at det, jeg tænkte på med grovpuds, er det, man kalder spritpuds, dvs. puds med "knuder" i, men det er måske ikke det, der menes.

Jeg vil altså ikke have puds med "knuder", men derimod kan overfladen være lidt ru, det gør ikke noget. Findes der et billede af en børstet væg?

På den anden side, hvis jeg pudser selv i år, og det bliver superfult, skal man da banke det hele ned og begynde forfra til foråret (med hjælp fra en professionel), eller er det tilstrækkeligt med, at en professionel i så fald lægger et tyndt lag ovenpå min grimme puds (hvis det nu bliver grimt)?

sollentuna sagde:
Nu har jeg kigget på opticocs hjemmeside om hvordan man pudser. Jeg tror, at det jeg forestillede mig med grovpuds er, hvad man kalder spritpuds, dvs puds med "knopper" i, men det er måske ikke det der menes.

Jeg vil altså ikke have puds med "knopper", men derimod kan overfladen være lidt ru, det gør ikke noget. Findes der et billede af en børstet væg?

På den anden side, hvis jeg pudser selv i år og det bliver superfæl, skal man slå det hele ned og begynde forfra til foråret (med hjælp fra en professionel) eller er det nok, at en professionel i så fald lægger et tyndt lag ovenpå mit grimme puds (hvis det nu bliver grimt)?
Så forstår jeg. Det jeg mener er puds uden knopper, dvs bare lidt ru. Jeg har ledt men ikke fundet nogle gode billeder... men støder jeg på noget, så skal jeg huske det..

At pudse som jeg beskrev det er egentlig ikke så svært. Mit tip er at prøve på et lille område et sted, der ikke ses så tydeligt. Skulle det blive for dårligt, så skrab det ned i baljen og gør et nyt forsøg!

Smid på mørtelen, fordel den nogenlunde jævnt og træk derefter med børsten nedefra og op..

Hvad tror du, tør du vel? ;-)

Jeg kiggede på dine billeder jureit, og det så rigtig godt ud, men jeg er stadig lidt i tvivl om, det ser godt ud, hvis vi gør det. Selve pudset skal være ved indgangen, så det vil virkelig kunne ses, hvis det ikke bliver godt.

Der er et hus i nærheden, der havde upudset leca sidste vinter (og den er stadig upudset), så måske man skulle tage chancen og lade det være.

Men hvis man nu skulle forsøge at gøre det selv, skal man så gøre alt på en dag, eller kan man stoppe "midt i" for at fortsætte senere? Hvis jeg har forstået jureits billeder rigtigt, har du lagt pudset i to lag, men på optirocs hjemmeside ser det ud som om, de siger, at man skal lægge alt på én gang. På den måde mistænker jeg, at alt bør afsluttes, før det tørrer, mens det ville føles bedre at lægge i to lag. Så laver man underlaget på nogle dage og lægger derefter et ydre lag på en dag.

sollentuna sagde:
Jag tittade på dina bilder jureit och det såg jättebra ut, men jag är ändå lite tveksam om det ser bra ut om vi gör det. Själva putsen skall vara vid entrén så det kommer verkligen att synas om det inte blir bra.

Har ett hus i närheten som hade oputsad leca förra vintern (och den är ännu oputsad) så man kanske skall chansa och låta den vara.

Men om man nu skulle ge sig på att göra det själv, måste man göra allt på en dag eller kan man sluta "mitt i" för att fortsätta senare? Om jag fattat jureits bilder rätt så har du lagt på pusten i två lager, men på optirocs hemsida verkar det som om de säger att man skall lägga allt på en gång. På så sätt misstänker jag att allt bör slutföras innan det torkar medan det skulle kännas bättre att lägga i två lager. Då gör man underlagret på några dagar och sen kan man lägga på ett ytterlager på en dag.
Vänta du om du tycker det verkar bättre....

Putsen lägger man på i ett svep liksom, ett lager med en gång. Du bör göra en hel vägg utan skarvar, annars kan det synaas var du har skarvat någonstans. Det går däremot utmärkt att lägga skarvar i hörn eller vid nåton öppning..

jureit sagde:
Vi lagde 2 lag for at vi ville opbygge lidt struktur = ville have en vis tykkelse, og så er det nemmere at lægge på det 2 gange, når man er en nybegynderklovn.

Jeg ved ikke, men kræver det ikke en vis tykkelse for at samlingerne mellem lecan ikke skal "skinne igennem"?

Jeg synes at se vægge lidt overalt, hvor man kan se, hvordan blokkene ligger bag pudsen, og jeg synes, det ser så bedrøveligt ud.

Præcis som Mange siger, kan man ikke samle det sidste lag midt på en væg eller sådan noget.
Nja, bloksamlingerne kan jo ses igennem, hvis pudsen ikke er malet og desuden fugtig. En pudset overflade bør absolut males! Hvis pudsen står umalet, vil vind og vand erodere ned pudsen, fordi den er så porøs.

Man bør ikke male pudsen med det samme, men hvis I pudser nu, så mal hen imod sommeren 2005...

Med hensyn til tykkelsen, så er 1cm nok set fra et holdbarheds- og konstruktionssynspunkt. I de fleste tilfælde er det nok med cirka 1cm, hvis man også skal lave lidt mønster..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.