Hej!
Jeg har muret to skifter Lecasten for en sokkelmur til et drivhus. Jeg overvejer at pudse stenen for derefter at male muren. Problemet er, at min byggemarked ikke har rødgrund (som jeg har læst ifølge visse producenter bør påføres).

Spørgsmål:
Kan jeg påføre et tyndt lag puds direkte på lecan uden rødgrund? Vil eventuelle nuanceforskelle mellem fuge og sten blive skjult af malingen, jeg maler med senere?

Som jeg forstår det fra murere, som jeg har hyret, så bruger de rødgrund for at stænke på muren i et meget tyndt lag, bare for at få et fæste for kommende pudslag. Således pudser de bagefter med cementmørtel. Men der er måske lige så mange murere som anvendelsesområder for rødgrund. ....... ?

Som alternativ kan du tage rent cementmørtel opblandet med bare vand og stænke på med f.eks. en kalkbørste. Blandingen skal være tynd som vælling og måske endda lidt tyndere. Lad det tørre, og derefter pudser du normalt på dette.

I og for sig anses lecan for at være et godt fæste for puds, i modsætning til letbeton, så du behøver nok ikke at stænke først, men det skader jo aldrig.....

Uanset om du bruger rødgrund eller cement, bør du vande muren, inden du stænker på vællingen.

Formentlig vil du altid kunne se nuanceforskelle mellem fuge og sten, selvom du har pudset udenpå, specielt når muren er våd efter regn.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.