Hej.
Jeg har bygget en egen trappe og overvejer nu overfladebehandling. Trappen er U-formet med repos, siderne bliver dækket med gipsplader. I enden kommer der til at være en brændeovn med opmuret sokkel samt indbyggede brændestabler i trappen.
Jeg har overvejet frem og tilbage, hvordan jeg skal beklæde den. Til at begynde med tænkte jeg at pudse siderne hvide, da der bliver lidt muret omkring brændeovnen og på den måde få hele trappen til at se ud som om den er muret og pudset. Så lægge trin i ask som jeg behandler ligesom parketten.
En dag, i troen på at det var et bilmagasin, kom jeg til at tage en af min kærestes indretningsblade med på toilettet. Der så jeg et badeværelse, hvor de havde muret en badeværelsesmøbel, som var pudset med cement, også en væg i huset var pudset med cement. For første gang i mit liv følte jeg, at et kvindeblad havde givet mig noget, en rigtig aha-oplevelse...
Nu til mine overvejelser.
1. Kan man pudse en gipsvæg med cement. Jeg vil ikke slibe til topfinish, synes det er lækkert med den lidt rå betonfølelse. Jeg tænkte først at spartle samlingerne med limspartel og tape, så pudse. Behøves der armering?
2. Kan man også pudse trinene med cement? Min idé (vision, hvis man taler arkitektisk) er, at hele trappen skal se ud som om den er én stor støbt klump. Jeg vil helst ikke sømme form og støbe beton, men jeg antager, at det er den eneste måde at undgå revner, da der bliver lidt bevægelser i trærammen.
Trappetrinene er 45mm kerto, spild fra tagspærene. Reposen er limtræ 115 mm, spild fra konstruktionen. Væggene som trinene står på er limsømbare 70 x 45 reglar.
Jeg har læst en tråd om at fremstille egne betonbordplader, og der var en del interessant at læse, men ingen, der har gjort noget af det, jeg overvejer. Jeg håber, der er nogen, der har nogle idéer om spørgsmålet.
MVH / Jocke
Jeg har bygget en egen trappe og overvejer nu overfladebehandling. Trappen er U-formet med repos, siderne bliver dækket med gipsplader. I enden kommer der til at være en brændeovn med opmuret sokkel samt indbyggede brændestabler i trappen.
Jeg har overvejet frem og tilbage, hvordan jeg skal beklæde den. Til at begynde med tænkte jeg at pudse siderne hvide, da der bliver lidt muret omkring brændeovnen og på den måde få hele trappen til at se ud som om den er muret og pudset. Så lægge trin i ask som jeg behandler ligesom parketten.
En dag, i troen på at det var et bilmagasin, kom jeg til at tage en af min kærestes indretningsblade med på toilettet. Der så jeg et badeværelse, hvor de havde muret en badeværelsesmøbel, som var pudset med cement, også en væg i huset var pudset med cement. For første gang i mit liv følte jeg, at et kvindeblad havde givet mig noget, en rigtig aha-oplevelse...
Nu til mine overvejelser.
1. Kan man pudse en gipsvæg med cement. Jeg vil ikke slibe til topfinish, synes det er lækkert med den lidt rå betonfølelse. Jeg tænkte først at spartle samlingerne med limspartel og tape, så pudse. Behøves der armering?
2. Kan man også pudse trinene med cement? Min idé (vision, hvis man taler arkitektisk) er, at hele trappen skal se ud som om den er én stor støbt klump. Jeg vil helst ikke sømme form og støbe beton, men jeg antager, at det er den eneste måde at undgå revner, da der bliver lidt bevægelser i trærammen.
Trappetrinene er 45mm kerto, spild fra tagspærene. Reposen er limtræ 115 mm, spild fra konstruktionen. Væggene som trinene står på er limsømbare 70 x 45 reglar.
Jeg har læst en tråd om at fremstille egne betonbordplader, og der var en del interessant at læse, men ingen, der har gjort noget af det, jeg overvejer. Jeg håber, der er nogen, der har nogle idéer om spørgsmålet.
MVH / Jocke
mørtel får du anvende. cement er kun limet i mørtelen.
findes også grå tone spartelmasse. f.eks. http://www.ardex.se/upl/files/40361.pdf
findes også grå tone spartelmasse. f.eks. http://www.ardex.se/upl/files/40361.pdf
Senest redigeret af en moderator:
Bliver det tilstrækkeligt holdbart at gå på med puds brug også i trinnene?
Bliver det samme nuance som betonen, vil det komme til at se ud som beton?
Overvejer at bygge en "trappetdummy" at teste på først.
Bliver det samme nuance som betonen, vil det komme til at se ud som beton?
Overvejer at bygge en "trappetdummy" at teste på først.
Jeg forstår ikke, hvordan du skal få cementpulveret til at hænge fast på væggen, ved at pudse det på. Cement er jo et pulver. Det samme gælder trappen - det bliver bare en masse cementpulver, der spredes ud. Du skal i så fald først blande beton, hvis det skal ligne beton. Cement er en af bestanddelene i beton.
Præcis. Måske var jeg lidt uklar. Jeg vil altså i princippet spartle hele trappen med beton, enkelt forklaret. Spørgsmålet er vel egentlig, hvordan man går frem for at få det lige og pænt på trappetrinene, samt hvordan man gør for ikke at risikere revnedannelse.
Jeg ved, at beton ikke egner sig til at spartle med, men jeg vil altså have, at hele trappen skal se ud som om den er ét enkelt stykke beton. Også trappetrinene...
Jeg ved, at beton ikke egner sig til at spartle med, men jeg vil altså have, at hele trappen skal se ud som om den er ét enkelt stykke beton. Også trappetrinene...
Tror ikke rigtigt, at du forstår, hvor meget trappen kommer til at veje og blive belastet med al betonen. Skal du bruge beton, så skal du armeres med en 5 mm armeringsmåtte og lave en påstøbning, der er mindst 5 cm tyk. Beton vejer 2,3 ton/m3 - så kan du nemt regne ud, hvad hele konstruktionen kommer til at veje.
Måske skal jeg lave en test med puds og se, hvordan det ser ud. Lidt usikker på, hvordan det kommer til at se ud. Hvis det bliver for grov struktur på det. Behøver jeg lægge armering under? Tænkte selvfølgelig på at klæde trappen i gips først. At trinene bliver for små er jeg ikke bekymret for, da jeg har tænkt at lægge på i samme tykkelse over hele trappen.
Medlem
· Västernorrland
· 69 indlæg
Efter at have støbt nogle sokler mod en gipsvæg nede i en kælder, havde jeg lidt fiberforstærket beton tilbage i spanden. Sagt og gjort, så brugte jeg det til at pudse i samlingerne mellem gipspladerne. Jeg kan ikke huske fabrikatet på den fiberforstærkede cement, men det sad fast som klippen i gipssamlingerne, da jeg var færdig. Så det kan måske være noget at tænke på, men først og fremmest at teste.
Klik her for at svare